همه چیز درباره انگل روده

انگل موجود زنده ای می باشد که در داخل بدن موجود زنده دیگری زندگی می کند و از آن تغذیه می کند. انگل روده هم اصولا به شکل کرم روده هستند و از مواد غذایی بدن انسان تغذیه می کنند.

انگل روده

انواع انگل های روده ای

• اکسیور(کرمک)

اکسیور که به آن کرمک، کرم سنجاقی، تردورم و کرم نشیمنگاهی هم گفته می شود یکی از انواع انگل روده ای انسان است، که احتمال اینکه هر کسی را گرفتار کند وجود دارد، اما احتمال درگیری در کودکان بیشتر است. افرادی که زندگی های دسته جمعی  دارند بیشتر مستعد این بیماری هستند.

نشانه های اکسیور:

بارزترین نشانه کرمک خارش مقعد به خصوص  هنگام شب می باشد که باعث بی خوابی و کلافگی فرد می شود.این خارش بدلیل خارج شدن کرم ماده بارور از سوراخ مقعد به بیرون است، و به دلیل بیرون آمدن کرم و حرکت آن در ناحیه مقعد تحریک و خارش ایجاد می شود.

سرایت کرمک

در اثرخاراندان سوراخ مقعد تخم انگل در زیر ناخنهای کودک جمع می شود و اگر کودک انگشتان خود را در دهان خود بگذارد، تخم انگل را وارد دستگاه گوارش خود می کند و باعث می شود خود را مجدد آلوده کند. البته این انگل توسط آب و غذای آلوده،هوا و خاک آلوده به انگل هم می تواند به سایرین سرایت پیدا کند.

کرم کدو(تنیا)

کرم کدو در اثر استفاده از گوشت خام و یا نیمه پخته گاو یا خوک و خوردن آب و سبزیجات آلوده به تخم کدو،به انسان سرایت پیدا می کند.

لارو(نوزاد)

این کرم در گوشت آلوده و گوساله دیده می شود و دارای رنگی کدر و یا سبز است.

شکل این نوع از کرم ها به صورت بندبند می باشد و در ناحیه سر چنگک و قلاب های مخصوصی دارند،‌ اندازه آنها بسیار ریز است و به راحتی از بدن خارج نمی شوند. اما بیشتر در حال تکثیر است و بعد از مدتی بندها مرتباً‌ از راه مدفوع خارج میشوند.

اسکاریس

کرمی دراز و به شکل استوانه است که دو انتهای آن باریک و به رنگ شیری است.

راه های پیشگیری از ابتلا به انگل روده

بهترین روش پیشگیری از ابتلا به انگل ها، رعایت نکات بهداشت شخصی و بهداشت محیط و مواد غذایی می باشد.

تشخیص سرطان روده

در صورتی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به نوعی از انگل باشند باید سایر اعضای خانواده هم تحت درمان قرار بگیرند.

راه های پیشگیری از ابتلا به انگل روده شامل:

• دقت در پخت کامل گوشت ها
  • شست و شوی کامل میوه و سبزیجات
  • شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون به خصوص قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی.
  • کوتاه نگه داشتن ناخن ها
  • جوشاندن آب آشامیدنی نامطمئن

علائم انگل روده

مهم ترین علائم انگل روده اختلالات دستگاه گوارش مانند : حالت تهوع، استفراغ ، شکم درد و…. می باشد، اما برخی از اختلالات دستگاه تنفسی و اختلالات عصبی مانند لرزش و تشنج، تغییر خلق و خو، سردرد و سرگیجه های مداوم هم می توانند از علائم انگل روده باشند.

تخم انواع انگل های روده از طریق آب، میوه و سبزیجات، خاک و غذای آلوده وارد بدن انسان می شود.

نشانه های وجود کرم در شکم

چند نمونه از رایج ترین نشانه های وجود کرم در شکل شامل:

• عرق بسیار سرد و بدبو
  • شکم سفت و سخت شود و یا به اصطلاح باد کند.
  • ایجاد ورم در بیضه های بیمار.
  • رنگ پریدگی چهره
  • ضعیف شدن نبض
  • بر اثر شدت درد شکم ممکن است بیمار بر زمین بیفتد و دچار تشنج شود.
  • گاهی بیمار اشتهای بسیار زیاد دارد و گاهی اصلا اشتها ندارد.
  • خشکی لب
  • تشنگی بیش از حد
  • احساس خستگی بیش از حد
  • عصبانیت
  • اگر از خواب بیدارش کنید عصبانی می شود.
  • سایش دندان ها به خصوص هنگام شب

درمان انگل روده

زمانی که شما متوجه می شوید به چه نوع انگل روده ای دچار هستید، می توانید نوع درمان خود را انتخاب کنید. بعضی از انگل ها با رعایت اصول بهداشتی از بین می روند.

اما برای انگل هایی که خود به خود از بین نمی روند و علائم خطرناکی دارند باید به پزشک مراجعه کنید، پزشک معمولا با تجویز داروهای خوراکی نسبت به درمان آن اقدام می کند و اصولا داروهای تجویز شده می تواند به بهبود فرد کمک شایانی کنند.

یک × 5 =