بیماری کرون

بیماری کرون میزان بروز سالانه آن در بریتانیا 5 تا 8 در هر 100 هزار نفر است .میزان شیوع آن 50 تا 80 در هر 100 هزار نفر است .بیماران از هر گروه سنی را مبتلا می سازد اما بیشترین میزان بروز در بالغین جوان دیده می شود.

بیماری کرون چیست ؟

نوعی بیماری مزمن گرانولوماتوز التهابی دیواره روده است که می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را درگیر کند .

علت بیماری کرون

علت آن هنوز به درستی شناخته نشده است اما عقیده بر آن است که در بروز این بیماری برهم کنش عوامل محیطی و ژنتیکی بر یکدیگر موثر باشند .

شرح حال بیماری کرون

درد کرامپ مانند شکم ( ناشی از التهاب جداره روده و صفاق و فیبروز یا انسداد روده).اسهال ( ممکن است خونی باشد ) تب ، احساس کسالت ، کاهش وزن ، علائم مربوط به عوارض .

معاینه بیماری کرون

کاهش وزن ، چماقی شدن انگشتان ، علائم کم خونی .

آفت یا بروز اولسردر دهان ، تگ های پوستی اطراف مقعد ، فیستول و آبسه ، علائم مربوط به عوارض بیماری

پاتولوژی بیماری کرون

التهاب ممکن است در هر جایی در طول مجرای گوارشی بروز کند .ضایعات به اصطلاح جهنده که در آن بخش های طبیعی روده لابه لای بخش های ملتهب قرار دارند .ادم مخاط و ایجاد اولسر همراه با ترک خوردگی های شبیه به خار گل رز ، فیستول و آبسه .التهاب مزمن عرض جداره روده همراه با ارتشاح ماکروفاژها ، لنفوسیت ها و پلاسماسل ها .گرانولوم های همراه با سلول های غول آسای اپی تلیوئید را می توان در عروق خونی یا عروق لنفاوی مشاهده کرد.

تشخیص بیماری کرون

• خون
  • تصویربرداری
  • آندوسکوپی

توصیه به بیماران

قطع مصرف دخانیات ، رعایت رژیم غذایی ، آموزش و توجیه به بیماران

جراحی

در موارد شکست درمان های غیر جراحی ، عقب افتادن رشد کودک یا بروز عوارض اندیکاسیون دارد .جراحی مانع عود نمی شود زیرا بیماری ممکن است در نقطه ای دیگر از دستگاه گوارش دوباره بروز کند.

عوارض بیماری کرون

گوارشی : خونریزی ، تنگی روده ، سوراخ شدگی روده ، فیستول (بین روده ، مثانه و واژن ) آبسه و فیستول اطراف مقعد ، سرطان های گوارشی ، سوء جذب ، کمبودهای تغذیه ای .

خارج از دستگاه گوارش : یووئیت ، اپی اسکلریت ، سنگ های صفراوی ، سنگ های کلیوی ، آرتروپاتی ، ساکروایلئیت ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، اریتم ندوزوم و پودرما گانگرنوزوم

پیش آگهی

عارضه ای مزمن با عود است .دو سوم بیماران در یکی از مراحل بیماری خود به جراحی نیاز می یابند و از این بیماران دو سوم آنان به بیش از یک بار جراحی نیاز می یابند .خطر بدخیمی های گوارشی را افزایش می دهند.

جراحی شقاق

درمان یبوست

راه های ارتباطی

ایران – تهران – خیابان ولیعصر – نبش توانیر ( عباسپور) – ساختمان پزشکان شماره 4 – طبقه 3