بیماری کولورکتال

بیماری های کولون و رکتوم، طیف وسیعی از بیماری های مزمن را در بر دارند. معاینه و بررسی های اولیه این بیماری ها از بروز مشکلات بعدی و پیشرفت این بیماری پیشگیری خواهد کرد. اما متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل اطلاعات ناکافی از بیماری خود، و عدم شناخت علائم و نشانه ها، دیر اقدام به درمان می کنند.
از آن جایی که علائم این بیمای، مشابه با علائم بیماری های گوارشی است، لازم است که حتما درمان را نزد متخصص کولورکتال دنبال کنید.

در زیر به بررسی اصلی ترین بیماری های کولون و رکتوم و درمان آن ها می پردازیم:

دکتر سامان ستوده نیا فوق تخصص بیماری های کولون و رکتوم است . برای برقرای ارتباط می توانید با شماره های 88776292 – 88775549 تماس حاصل فرمایید .

سرطان کولورکتال

خوش بختاانه این سرطان در صورت تشخیص اولیه و به موقع، قابل درمان خواهد بود. بیش از نود درصد بیماران مبتلا، بالای 40 سال هستند. عواملی هم چون سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان، پولیپ (توده های خوش خیم که می توانند تبدیل به سرطان شوند) و کولیت اولسراتیو احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند.

بررسی بالینی رکتوم و آزمایش خون و مدفوع، از جمله روش های تشخیصی هستند. این سرطان قابل پیشگیری خواهد بود، در صورتی که پولیپ ها، از طریق کولونوسکوپی تشخیص و برداشته شوند.
در صورت مشاهده علائمی مانند خونریزی مقعدی و تغییر عادت مزاج، سریعا به متخصص مراجعه کنید، به خصوص افرادی که از سرطان و یا بیماری های روده ای رنج می برند.
جراحی، در بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال موثر خواهد بود. در درصد قابل توجهی از مبتلایان به سرطان کولورکتال، بیماری با درمان های موجود شامل جراحی، شیمی درمانی و در برخی موارد رادیوتراپی، قابل درمان می باشد و سرطان نیز درمان خوهد شد.

کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو، بیماری التهابی است که روده بزرگ را درگیر می کند. اکثر بیماران زیر 30 سال هستند و بیشتر در معررض ابتلا به سرطان روده بزرگ خواهند بود.
خونریزی به هنگام مدفوع، دردهای شکمی ونفخ، یبوست و اسهال، از جمله علائم و نشانه های این بیماری می باشد. کولونوسکوپی، راه تشخیص این بیماری می باشد. در این روش، پزشک به بررسی رکتوم و نواحی تحتانی کولون می پردازد.
درمان دارویی، شروع درمان می باشد و درصد قابل توجهی از بیماران، با درمان دارویی بیماری شان قابل درمان خواهد بود. درمان های دارویی به عنوان خط اول درمان در نظر گرفته می شود، اما در مواردی بیمار کاندیدای مناسب جراحی خواهد بود.

بیماری کرون

بیماری کرون، در کل دستگاه گوارش از دهان گرفته تا مقعد دیده می شود، و بیماری است که عمدتا روده کوچک رادرگیر می کند.
این بیماری از طریق معاینات فیزیک، بررسی علائم و نشانه ها و هم چنین بررسی سوابق پزشکی و خانوادگی بیمار صورت می گیرد. آندوسکوپی، کولونوسکوپی، بررسی روده باریک و یا MRI نیز از جمله روش های تشخیصی هستند، که پزشک مستقیما به بررسی کولون، رکتوم و مقعد می پردازد.
مبتلایان به این بیماری، کاندیدای درمان دارویی هستند. و جراحی اصولا در درمان عوارض بیماری تجویز خواهد شد.

برخی از خدمات دکتر ستوده نیا ، فوق تخصصی جراحی کولون و رکتوم عبارتست از :

درمان بواسیر

سرطان کولون