جراحی برداشتن روده بزرگ

در جراحی برداشتن روده بزرگ که اصطلاحا، کولکتومی نیز نامیده می شود، همه یا بخشی از روده بزرگ برداشته می شود. پزشکان از این شیوه جراحی، در درمان بیماری ها و انسدادهای مربوط به روده استفاده می کنند.

بیماری های روده، می توانند عملکرد رکتوم و کولون را نیز تحت تاثیر قرار دهند و منجر به بروز درد و ناراحتی برای فرد شوند. این جراحی، اغلب در موارد زیر توصیه می شود:

–  سرطان. بسته به اندازه و محل سرطان، قسمتی از روده برداشته می شود.

–  بییماری دیورتیکولیت روده بزرگ (التهاب مخاط روده بزرگ). جراحی در درمان عوارض این بیماری، مانند التهاب و یا عفونت استفاده می شود.

–  انسداد روده.

–  خونریزی های شدید.

کولکتومی به دو روش باز و لاپاراسکوپی انجام می شود.

در روش باز، برش طولانی در شکم ایجاد می شود تا جراح به روده بزرگ دسترسی داشته باشد. اما در روش لاپاراسکوپی، چند برش کوچک در ناحیه شکم ایجاد می شود، و پزشک با استفاده از لاپاراسکوپ به بررسی شکم و روده بزرگ می پردازد و جراحی انجام خواهد شد.

این جراحی تحت بی هوشی عمومی انجام می شود و بسته به نوع جراحی، جراح روده بزرگ را از ارگان ها و بافت های اطراف جدا می کند، سپس قسممت های آسیب دیده روده را بر می دارد. قبل از جراحی، هر گونه سابقه پزشکی و یا مصرف دارو از سوی پزشک بررسی خواهد شد. اشعه ایکس، آزمایش خون و الکتروکاردیوگرام نیز تجویز می شود.

قبل از جراحی، در بیشتر موارد لازم است که مصرف آسپیرین قطع گردد.

مصرف غذاهای جامد باید محدود شود، تا روده تمیز باشد.

بعد از جراحی، بیمار چند روزی را در بیمارستان تحت مراقبت خواهد بود. داروهایی جهت کاهش درد به بیمار داده می شود. پس از جراحی و زمانی که بیمار مجاز به مصرف مواد غذایی می باشد، رژیم غذایی ابتدا با مایعات شروع می شود و در صورت تحمل، رژیم غذایی جامدات نیز آغاز خواهد شد.

در کل، مصرف مایعات و غذا بعد از جراحی های لاپاراسکوپیک به نسبت سایر روش های جراحی، زودتر شروع می شود.

درمان بواسیر

سرطان کولون

بیماری های روده و مقعد

2 thoughts on “جراحی برداشتن روده بزرگ

1. رمیصا - جولای 15, 2018 در 8:35 ب.ظ

سلام خسته نباشین
    ببخشید سوالی داشتم
    دکترها بهم احتمال عمل دادن
    گفتن کل روده بزرگم + راست روده گشاد شده .
    و گفتن کل روده بزرگ برمیدارن و از روده کوچیک کمک میگیرن
    ترس شدیدی دارم از بعد عمل میشه راهنماییم کنین؟
    و یه چیز خیلی مهمی که هست میتونم بعد عمل باردار بشم؟

• drsotoodeh - جولای 19, 2018 در 5:26 ق.ظ

سلام
      به طور قاطع نمی توان نظر داد زیرا شرح حالی موجود نیست و بیمار معاینه نشده است اگر قرار شود که عمل جراحی انجام دهند ، لاپاراسکوپی انجام شود وعمل جراحی باز انجام نشود احتمال بارداری بیشتر است زیرا در عمل جراحی باز امکان دارد چسبندگی ایجاد شود و امکان بارداری کمتر خواهد بود .

شانزده − یازده =