درمان فوری یبوست

یبوست مشکلی است که ممکن است در بعضی از افراد به آن دچار شوند اما عده ای هستند با خوردن هر نوع خوراکی درگیر یبوست می شوند.

چرا یبوست به سراغ ما می آید ؟

یبوست به دلایل مختلفی به وجود می آید یکی از علت های آن خشکی مزاج است علت دیگر عدم ترشح صفرا به داخل روده است چرا که اگر صفرا به داخل روده به درستی ترشح نشود حالت صابونی ایجاد نمی شود. زمانی صفرا به درستی ترشح نمی شود که جداره مجاری صفرا رسوب گرفته باشد در نتیجه صفرا به خوبی ترشح نمی شود همچنین افرادی که در طول روز مایعات کم مصرف می کنند و غذاهای فیبر دار در وعده های غذاییشان نیست بیشتر دچار این مشکل می شوند کمبود مصرف فیبر و مایعات باعث ایجاد می شود حجم دفع مدفوع در شخص کمتر اتفاق بیافتد و چون حجم دفع در این افراد کم می شود جداره روده کمتر تحریک شده و حرکات خود را نمی توان به درستی انجام دهد و به همین دلیل مدت ماندگاری مواد دفعی در روده ها طولانی می شود .

درمان فوری یبوست

تشخیص های افتراقی

• اختلالات دفعی
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • حاملگی
  • انسداد روده
  • علل متابولیک / غددی
  • میوپاتیک
  • نوروژنیک

ارزیابی تشخیص

• شرح حال و معاینه بالینی مفصل شامل شرح حال کامل دارویی (نسخه ها و داروهای آزاد)، معاینه نورولوژیک و معاینه راست روده.
  • مطالعات آزمایشگاهی عبارتند از :شمارش کامل سلول های خون ، تست هورمون محرک تیروئید، کلسیم سرم و گلوکز
  • دیدن کولون برای دربیماری های ساختمانی مثل سرطان کولون ، تنگی کولون.در بیماران با تغییرات اخیر در اجابت مزاج ، کم خونی فقر آهن ، خون در مدفوع یا سایر علائم هشدار دهنده مثل کاهش وزن لازم است.
  • بیماران مسن تر از 50 سال با یبوست باید یک کولونوسکوپی برای غربالگری از نظر سرطان کولورکتال انجام دهند.
  • مطالعات عبور از روده توسط نشانگر های حاجب برای ارزیابی وضعیت عبور از روده بزرگ مفید است.
  • گرافی از نحوه دفع برای ارزیابی اختلالات دفع مفید است، باریم غلیظ به داخل رکتوم وارد می شود و بیمار سپس کوشش به تخلیه باریم زیر فلوئوروسکوپی می کند.

جراحی شقاق

درمان یبوست

2 thoughts on “درمان فوری یبوست

1. الهه - اکتبر 28, 2018 در 7:29 ب.ظ

سلام
    من 22سالمه از ۱۷سالگی یبوستم شرود شده تا حدود چهارسال پبش خونریزی از مقعدمم شروع شده درد دارم بیرون زدگی هم دارم دسشویی رفتن خیلی عذابم میده
    نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید،

• drsotoodeh - اکتبر 31, 2018 در 8:14 ق.ظ

سلام ، شما باید حتماً هم شرح حال خوبی از شما گرفته شود وهم معاینه شوید و در صورت الزام یک سری کارهای تشخیصی از شما گرفته شود .چیزی که می توانم به شما بگویم این است که حتماً باید دفعتون اصلاح شود ، دردتون باید برطرف شود طبیعتاً اگر این دو مشکلی که گفته شد درمان شود خونریزی هم برطرف خواهد شد .شما نیاز است حتماً ویزیت شوید.

6 + نوزده =