سوراخ شدن دستگاه گوارش

سوراخ شدن دستگاه گوارش به علت بستگی دارد .درد شکم به علت سوراخ شدگی روده ، اورژانس به نسبت شایع و بالقوه مرگبار است.

تعریف سوراخ شدن دستگاه گوارش

سوراخ شدن دیواره مجرای گوارش همراه با بیرون ریختن محتویات روده.

علت سوراخ شدن دستگاه گوارش

• گاسترودئودنال : شایع ترین علت : اولسر پپتیک سوراخ شده در معده و دوازدهه با شیوع کمتر سرطان معده ( 1 تا 2 درصد)
  • روده بزرگ : شایع ترین علت دیورتیکولیت و سرطان کولورکتال (80 درصد ) آپاندیس سوراخ شده از عوارض شایع آپاندیسیت است .دیگر علل ولولوس ، کولیت اولسراتیو ، تروما ، آنتریت ناشی از پرتو گیری و نشت ازآناستوموز یا به عنوان عارضه کولونوسکوپی .
  • روده کوچک (نادر) :تروما ، عفونت ، بیماری کرون ، لنفوم و اسکولیت ، آنتریت ناشی از پرتو گیری .
  • مری : سندرم بوئرها ، سوراخ شدگی ناشی از اقدامات پزشکی به ندرت هنگام آندوسکوپی و بیشتر هنگام اتساع تنگی های این عضو رخ می دهد .

معاینه سوراخ شدن دستگاه گوارش

در کل این عارضه درد شکم ، اغلب با شروع ناگهانی و همراه باتهوع و استفراغ است و بیمار حال عمومی خوبی ندارد و به علائم پریتونیت موضعی یا عمومی همراه با سفتی شکم و گاردینگ و کاهش یا از بین رفتن صداهای روده دچار است به علت آن که گاز روی کبد را می پوشاند ، پر بودن صدا ها هنگام دق در روی کبد از میان می رود .علائم شوک ، افزایش دمای بدن ، رنگ پریدگی و دهیدراتاسیون وجود دارد.

تشخیص سوراخ شدن دستگاه گوارش

• خون :شمارش کامل سلول های خونی ، اوره و الکترولیت ها ، آمیلاز و آزمایش وضع انعقادی خون
  • رادیوگرافی قفسه سینه
  • رادیوگرافی شکم :می تواند وجود سایه های غیر طبیعی گاز را در بافت ها یا دیواره روده نشان دهد.
  • سی تی اسکن :در تشخیص وجود گاز آزاد درفضای پریتوان بسیار حساس است و ممکن است اختلال زمینه ای را نیز نشان دهد .

درمان سوراخ شدن دستگاه گوارش

• احیاء : جایگزینی مایعات وریدی و اصلاح اختلالات الکترولیتی ، تجویز آنتی بیوتیک وریدی با طیف گسترده ، مسکن و …
  • درمان محافظه کارانه : فقط در افراد با علائم محدود ، حداقل آلودگی یا مخاطره بالا از نظر بیهوشی انجام می شود .
  • جراحی

جراحی شقاق

درمان یبوست

راه های ارتباطی