شقاق مقعدی

شقاق مقعدی در سن زیر 40 سالگی شایع تر است میزان بروز این عارضه حدود یک در 350 نفر است و شیوع در مردان و زنان یکسان است .

تعریف شقاق مقعدی

عبارتست از پارگی در امتداد محور طولی بخش تحتانی مجرای مقعدی

علائم شقاق مقعدی

درد شدید سوزشی هنگام دفع مدفوع ، درد ممکن است تا چند ساعت طول بکشد و باعث شود بیمار تلاش کند جلوی حرکات روده را بگیرد .خونریزی از رکتوم از ویژگی های شایع است ، اغلب خون قرمز روشن و کم حجم در دستمال توالت دیده می شود .ممکن است خارش مقعد نیز وجود داشته باشد از دیگر عوامل ایجاد شقاق مقعدی می توان به اسهال اشاره کرد.

معاینه شقاق مقعدی

کشیدگی ملایم پوست مقعد ممکن است در معاینه زخم طولی در ناحیه ی مقعد دیده شود و به علت درد ممکن است معاینه مقعد با انگشت ممکن نباشد .در شقاق مزمن ممکن است لبه سفت و برآمده ای را حس کرد.

پاتولوژی و پاتوژنز

در مخاط مقعد پارگی مکانیکی رخ می دهد و عضلات اسفنکتری زیرین وارد اسپاسم می شوند ، اسپاسم افزون بر دردناکی مشکل را با کشیدن و از هم جدا کردن لبه های پارگی تشدید می کند ، جریان خون خط میانی خلفی آنودرم کمتر از بخش های دیگر مجرای مقعدی است که این موضوع تاخیر در ترمیم را تشدید می کند.

تشخیص شقاق مقعدی

تشخیص اغلب بر پایه شرح حال و معاینه بالینی انجام می شود ، بررسی ها با هدف رد کردن دیگر اختلالات مانند بیماری التهاب  روده و سرطان رکتوم انجام می گیرد ، معاینه زیر بیهوشی برای رد کردن دیگر پاتولوژی ها اگر بیمار به درمان پاسخ ندهد.

درمان شقاق مقعدی

محافظه کارانه : اطمینان یابید مدفوع باید نرم باشد و قوام داشته باشد و به آسانی دفع می شود.

غیر جراحی : استفاده از پماد موضعی .این داروها اسپاسم اسفنکتر را کاهش می دهند و با افزایش جریان خون موضعی ، ترمیم زخم را تشدید می کند.

جراحی : اگه قرار باشد که جراحی انجام شود ممکن است که نوع جراحی اسفنکتروتومی باشد که به معنای قطع کردن قسمتی از اسفنکتر داخلی است .

خیلی از بیمارانی که شقاق دارند زخم و درد دارند علت شقاق آن ها اختلالی است که در دفع مدفوع دارند یعنی بیمار به دلیل اینکه دفع درستی نمی تواند انجام دهد مبتلا به شقاق می شود درمان این دسته از بیماران درمان شقاق نیست،  درمان آن اختلال دفعی است  که باید به طریق جراحی شقاق  یا استفاده از فیزیوتراپی مشکل دفع بیمار را اصلاح کرد تا شقاقش برطرف شود .

عوارض بیماری شقاق مقعدی

درد و شقاق مزمن

عوارض جراحی عبارتند از : بی اختیاری مدفوع و عود خون ریزی .

جراحی شقاق

درمان یبوست

راه های ارتباطی

ایران – تهران – خیابان ولیعصر – نبش توانیر ( عباسپور) – ساختمان پزشکان شماره 4 – طبقه 3

88776292 – 88775549

کانال تلگرام

2 thoughts on “شقاق مقعدی

1. محمد - سپتامبر 6, 2018 در 8:13 ق.ظ

سلام خسته نباشید ببخشید آقای دکتر یک سوال داشتم بعضی وقت ها قبل مدفوع ترشحات خونی دارم و پماد هموروئید استفاده کردم خوب شدم باز بعد از چند ماه خون دیدم و هنگام مدفوع درد دارم و خون من با سوزش و درد همراه است ممنون میشم راهنمایی کنید؟

• drsotoodeh - سپتامبر 6, 2018 در 8:33 ق.ظ

سلام احتمالاً شما مبتلا به شقاق مقعد هستین و باید به جراح مراجعه کنید که در شروع کار درمان دارویی است و اگر جواب ندهد نیاز به عمل پیدا می کنید ضمناً خیلی مهمه که اسهال و یوبوستتون کنترل بشه یعنی مدفوع باید خمیری مانند دفع شود.

3 × پنج =