عفونت روده

کولیت روده  به دلیل بیماری هایی که باعث التهاب دیواره روده بزرگ و روده باریک ایجاد می شوند، اتفاق می افتد. شایع ترین این بیماری ها، بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون می باشند. می توان گفت این بیماری ها تقریبا شبیه هم هستند چرا که هر دو باعث درگیری و التهاب دیواره روده ها می شوند. شایان ذکر است که تفاوت هایی در نواحی درگیری و شدت عفونت بین این دو بیماری وجود دارد. بیماری کرون یکی از بیماری هایی است که باعث ایجاد عفونت در روده می شود و این بیماری علاوه بر اینکه روده بزرگ و روده کوچک را درگیر کرده، ممکن است مری، معده و یا مقعد را نیز درگیر سازد. اما کولیت زخمی ابتدا روده بزرگ و راست روده را درگیر خواهد کرد.

علائم عفونت روده

علائم عفونت روده بستگی به علت عفونت دارد، ممکن است علائم یک تا چند روز پس از ورود عامل عفونت به بدن ظاهر شود. همچنین علائم ممکن است خفیف یا شدید باشند. شایع ترین علائم عفونت روده عبارتند از:

• اجابت مزاج بصورت مکرر و بصورت مدفوع شل
  • یبوست یا اسهال
  • نفخ
  • وجود مخاط در مدفوع
  • خون ریزی از مقعد
  • احساس دفع ناقص و باقی ماندن مدفوع در شکم
  • احساس نیاز به دفع مدفوع بصورت فوری
  • دفع خون و چرک همراه مدفوع
  • درد های شدید شکمی، دلپیچه های شدید (عفونت روده می تواند باعث معده درد شود که پس از اجابت مزاج ممکن است درد بیمار کاهش یابد).
  • ممکن است در برخی مواقع کولیت زخمی سایر اعضای بدن را نیز درگیر نموده و بیمار در مفاصل خود احساس درد نماید.
  • التهاب مفاصل
  • درد در مقعد بصورت متناوب (دردی که بصورت پیوسته نباشد).
  • حالت تهوع و استفراغ

دلایل عفونت روده

در حقیقت مهم ترین علت مربوط به  سیستم  ایمنی است که ممکن است منشا ویروسی و عفونتی داشته باشد به جز عفونت های باکتریایی و ویروسی، برخی از بیماری های روده ای نیز علائمی شبیه علائم عفونت روده دارند. سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و دیورتیکولیت اغلب باعث ایجاد مشکلات روده ای می شوند. برخی بیماری های دیگر مانند بیماری کرون و سرطان روده بزرگ، که روده را درگیر می کنند، علائم مشابهی دارند. دقت شود که علائم مذکور را به هیچ عنوان نادیده نگیرید، علی رغم اینکه ممکن است بتوان برخی از مشکلات را با تغذیه و ورزش درمان کرد؛ اما بسیاری از بیماری های روده را باید با شیوه پزشکی درمان کرد، که عدم درمان آن ها منجر به بروز عواقب خطرناکی خواهد شد.

درمان بواسیر

سرطان کولون