علائم زخم روده

زخم روده از بیماری هایی است که می تواند باعث ایجاد عفونت مزمن در رکتوم و کولون گردد. زخم روده یا همان کولیت اولسراتیو یک عارضه ای منحصر به فرد است، به عبارتی علائم آن در اشخاص به یک صورت مشاهده نمی شوند، در حقیقت زخم روده بنا به شدت آن علائم متفاوتی دارد. می توان گفت که علائم متفاوت زخم روده ناشی از شدت درگیری روده می باشد. خونریزی از رکتوم، اسهال و شکم درد از شایع ترین علائم زخم روده می باشند که باز شدت این علائم بسته میزان آسیب دیدگی روده خواهد بود. بدیهی است که علائم زخم روده کیفیت زندگی بیمار را کاهش داده و باعث ناراحتی بیمار می شوند. توصیه می شود در صورت مشاهده علائم زیر به هیچ وجه آن ها را نادیده نگیرید. شایع ترین علائم ابتلا به زخم روده یا همان کولیت اولسراتیو عبارتند از:

• درد مقعد: درد مقعد می تواند بصورت منقطع باشد. درد مقعد تناوبی یا منقطع از علائم ابتلا به زخم روده می باشد.
  • اجابت مزاج مکرر
  • گرفتگی و شکم
  • خستگی مفرط
  • ترشح مخاطی شکل از معقد
  • دل درد: درد در ناحیه شکم بیمار ایجاد شده که هنگام لمس یا فشار دادن تشدید می یابد.
  • تب: در موارد زخم روده شدید ممکن است بیمار تب داشته باشد.
  • خونریزی از رکتوم: هنگامی که فرد دچار بیماری کولیت اولسراتیو می باشد، نیاز فوری به تخلیه روده پیدا کرده که معمولا مدفوع خارج شده به شکل اسهال خونی و مخاطی می باشد.
  • اسهال شدید: ممکن است زخم روده طوری باشد که فرد نیاز به تخلیه مکرر روده خود (10 بار در روز) داشته باشد، و حتی ممکن است این نیاز به طوری باشد که فرد مجبور باشد شبانه از خواب بیدار شود.
  • کاهش وزن و از دست دادن اشتها: کاهش وزن بدون هیچ گونه تغییر در برنامه غذایی و کاهش اشتها می تواند از علائم ابتلا به زخم روده باشند. در حقیقت اسهال و کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شوند.
  • برآمدگی شکم
  • ملاحظه چرک و خون در مدفوع
  • کم خونی که می تواند به دلیل التهاب روده ایجاد شود.
  • خونریزی از مقعد
  • احساس نیاز به دفع مدفوع پس از اجابت مزاج، یعنی بیمار پس از اجابت مزاج احساس می کند که هنوز نیاز به دفع مدفوع داشته و اجابت مزاج بصورت کامل انجام نشده است.
  • در برخی مواقع زخم روده بر دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی در بدن از جمله التهاب مفاصل می گردد.

درمان بواسیر

سرطان کولون

بیماری های روده و مقعد

6 thoughts on “علائم زخم روده

1. مرتضی - آگوست 31, 2018 در 4:36 ب.ظ

سلام من دیروز یک لخته خون روی مدفوعم دیدم ولی بصورت خفیف هم سمت چب پایین شکمم درد داره ممنون میشن راهنمایی کنیدو علت را بگید

• drsotoodeh - سپتامبر 6, 2018 در 8:32 ق.ظ

سلام ،شما نیاز به یک شرح حال دقیق دارید ، معاینه باید شوید و این که چند سالتونه ، دارو مصرف می کنید یا نمی کنید ، جراحی داشتید یا نه واقعاً در این حد مختصری که نوشتید نه من و نه هیچ پزشک دیگری نمی تونه به خوبی راهنمایی کند

2. سحر - سپتامبر 4, 2018 در 8:57 ب.ظ

سلام من سه بار رابطی مقعدی در فواصل مختلف داشتم اما در بار اخر درد شدیدی داشتم و فردای ان روز وقتی رفتم دسشویی تو دسشویی خون دیدم و الان مقعدم درد میکنه و یه سمت پام حالتی ک عضلش گرفته باشه درد داره ایا ممکنه دچار زخم روده شده باشم؟

• drsotoodeh - سپتامبر 10, 2018 در 6:11 ق.ظ

سلام شما دارای زخم مقعد یا فیشر آنال شده اید درمان دارویی نیاز دارید و این که دفع نباید شل و یا سفت باشد

3. دنیا - اکتبر 6, 2018 در 10:15 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من سی سالمه حدود دو هفتس دل درد شدید دارم دور ناف و بالای ناف و قسمت چپ شکمم درد میکنه، همیشه کسلم و خواب آلود، حالت یبوست کمی دارم و مدام روده هام سروصدا میکنه، فشارم همش میوفته و پاهام خواب میره زانومم درد گرفته، خون تو مدفوعم نیس ولی گهگاهی رنگش تیره میشه و مدام شکمم ورم میکنه سابقه بیماری خاصی هم ندارم ممنون میشم راهنماییم کنین

• drsotoodeh - اکتبر 8, 2018 در 7:24 ق.ظ

سلام یک تشخیص خوب برای شما بیماری روده تحریک پذیراست با توجه به شرایطی که فرمودید نیاز است شما معاینه شوید و یک سری کارهای تشخیصی برای شما انجام شود ولی در حد شرح حالی که دادین می توان به روده تحریک پذیر فکر کرد.