به باز شدن عضلات پایین دستگاه گوارش و آلوده شدن پوست، فیستول مقعد گفته می شود که معمولا این فیستول به دنبال یک آبسه اطراف مقعد به وجود می آید.

علل ایجاد فیستول مقعدی

از بین رفتن بافت بعلت گسترش آبسه

عفونت ناشی از پارگی در مجرای مقعدی بعلت وارد شدن ضربه

عفونت راست روده

فیستول-مقعد

انواع فیستول

فیستول کور : در این نوع از فسیتول انتهای مجرا بسته می باشد

فیستول کامل : در این نوع ازفیستول ورودی و خروجی مجرا باز است

فیستول ناقص : این نوع از فیستول به هیچ اندامی وصل نشده است

علایم فیستول مقعدی

از علایم اصلی فیستول مقعدی می توان به ترشحات مدام و متناوب اشاره کرد .

دکتر سامان ستوده نیا فوق تخصص بیماری های کولون و رکتوم است . برای برقرای ارتباط می توانید با شماره های 88776292 – 88775549 تماس حاصل فرمایید .

از نشانه های دیگر فیستول مقعدی می توان به سابقه آبسه عود کننده که بعد از جراحی بصورت خود به خود ایجاد می شود اشاره کرد .

مشاهده برجستگی چرکی که دارای ترشحاتی می باشد از دیگر نشانه های فییتول مقعدی است .

تغییر رنگ پوست اطراف مقعد

احساس درد به هنگام اجابت مزاج

با مشاهده هر یک از علائم فوق حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا در صورت تشخیص فیستول مقعدی درمان های لازم صورت گیرد در صورتی که فیستول به مدت طولانی بدون درمان مانده باشد می توان باعث منتشر شدن عفونت به سایر نواحی بدن شود . سرطان در فیستول هایی مزمن و بدون درمان بسیار گزارش شده است به همین علت به هیچ عنوان نسبت به درمان این بیماری بی توجه نباشید

انواع روش های درمان فیستول مقعدی

با پیشرفت علم روش های متعددی در حوزه درمان بیمار یهای مختلف مطرح شده است که با بکارگیری این روش ها می توان نتایج بسیار مطلوبی را دریافت کرد . امروزه لیزر جایگزین بسیار از روش های درمانی که بصورت باز و تهاجمی انجام می گرفته شده است ، لیزر یک روش غیر تهاجمی می باشد که امروزه در درمان فیستول مقعدی مورد استفاده قرار می گیرد ، مقعد نسبت به سایر اندام ها دارای حساسیت و آسیب پذیری بسیار بالایی می باشد با استفاده از لیزر در جراحی فیستول مقعد از بسیار ی از مشکلاتی که ممکن بود بعد از جراحی بروز نماید کاسته شده است . لیزر در تمامی عمل های جراحی از مزایای بسیار زیادی برخوردار می باشد و با استفاده از این روش درمانی می توان با حداقل تهاجم به یک نتیجه دلخواه دسترسی پیدا کرد .

با استفاده از لیزر بدون استفاده از تیغ یا چاقو جراحی انجام می گیرد ،هیچ گونه آسیبی با استفاده از لیزر به بافت های مجاور وارد نمی شود و با کمک انرژی ساطع شده از دستگاه مورد استفاده مسیر فیستول بسته می شود .

با استفاده از لیزر با کمترین خون ریزی و درد و با دقت و تهاجم کمتری به عضله دریچه مقعدی می توان دسترسی پیدا کرد و اقدامات لازم را انجام داد .

همچنین با استفاده از لیزر می توان اعصاب آسیب دیده و مویرگ های پاره شده را در حین جراحی ترمیم کرد ، از مزایای استفاده لیزر در جراحی مقعد می توان به این مورد اشاره کرد ، این جراحی کاملا بصورت سرپایی انجام می گیرد و در نتیجه نیاز به بی هوشی نمی باشد و با بی حسی موضعی این جراحی امکان پذیر است . در نهایت عوارض ناشی از بی هوشی عمومی با بکارگیری لیزر بعد از جراحی فیستول مقعد مشاهده نمی شود .

با استفاده از لیزر در درمان فیستول مقعدی روند بهبودی بسیار سرعت پیدا می کند و فرد می تواند سریعتر فعالیت های روزانه خود را از سر گیرد . احتمال بروز عفونت  با بکارگیری لیزر کم تر از سایر روش ها می باشد. با بکارگیری لیزر در جراحی مقعد نگرانی در رابطه با بی اختیاری مقعد وجود ندارد ، زیرا احتمال بروز این عارضه در این روش بسیار کاهش پیدا می کند.

فیتول-مقعد-3

امروزه با بکارگیری لیزر در حیطه درمانی افراد با خیال آسوده تر اقدام به درمان بیماری خود می کنند . پزشکان از این روش بدلیل اینکه کم تهاجمی می باشد و روش بی عارضه است و نسبت به روش های قدیمی تر که از تیغ جراحی استفاده می شد استقبال می کنند .
درمان فیستول مقعدی با جراحی

در اکثر موارد برای درمان فیستول مقعدی جراحی مورد نیاز می باشد ، بدون درمان زخم ایجاد شده به ندرت ممکن است زخم ایجاد شده بهبود پیدا کند . بسته به موقعیت فیستول مقعدی و شدت آن برای درمان از چندین تکنیک استفاده می شود که در زیر به آن ها اشاره شده است :

• فیستولوتومی
  • استن
  • فلپ آدوانسمنت
  • پلاگین بیولوژیکی

در اکثر موارد به صورت سرپایی و بدون نیاز به بیهوشی و بسستری شدن جراحی فیستول مقعدی انجام می گیرد ، در فیستول هایی که بزرگ می باشد و شدت آن ها بسیار زیاد است ممکن است نیاز به بی هوشی و بستری شدن بیمار در بیمارستان و مراقبت بعد از جراحی داشته باشد .

با توجه به موقعیت و محل قرار گیری فیستول توسط جراح بهترین تکنینک انتخاب می شود

فیستولوتومی

در اکثر موارد برای درمان فیستول مقعدی از این روش استفاده می شود، در تمام طول فیستول برای رفع آسیب های وارد شده توسط جراح یک برش ایجاد می شود . با برش ایجاد شده پوست و عضله تونل کامل باز می شود و جراح تغییرات لازم را ایجاد می نماید . زخم ناشی از جراحی به مرور زمان بهبود پیدا می کند .

استن

یک از روش هایی که از قدیم برای درمان فیستول مقعدی مورد استفاده قرار می گرفته تکنیک استن می باشد ، این روش جراحی در فیستول های پیچیده تر که قسمت عضله اسفنکتر درگیر شده است مورد استفاده قرار می گیرد .

فلپ آدوانسمنت

در فیستول های پیچیده تر از تکنیک  فلپ آدوانسمنت استفاده می شود ، برای افرادی که بیشتر در معرض خطر بی اختیاری مقعد می باشند بیشتر این روش بکار گرفته می شود در این تکنیک با برداشتن قسمتی از پوست اطراف مقعد و بافتی از رکتوم فیستول ترمیم می شود

پلاگین بیولوژیکی

در این تکنیک از پلاگین مخروطی شکل ساخته شده از بافت انسان استفاده می شود این پلاگین به سر داخلی فیستول مقعد متصل می شود . به منظور جلوگیری از باز شدن داخلی فیستول مقعدی از پلاگین استفاده می شود . در اطراف پلاگین بافت جدید شروع به رشد می کند که به درمان فیستول کمک می کند .
روش دیگری که امروزه برای درمان فیستول مقعدی مطرح شده است، که یک روش کاملا کم نهاجمی می باشد که در حال حاضر تنها راه درمان غیر جراحی فسیتول مقعد است،  استفاده از چسب فیبرین می باشد ، در این چسب از ماده ی فیبرینی استفاده می شود که این ماده از طریق منفذ فیستول تزریق شده و درون آن را می‌پوشاند، سپس منفذ فیستول با بخیه مسدود می‌گردد.

این روش یک روش بسیار ایمن و بدون درد می باشد اجازه‌ی رسیدن بافت‌ها به هم و درمان فیستول از قسمت‌های داخلی به خارجی را می‌دهد.

مراقبت های بعد از جراحی فیستول مقعد

لازم است بعد از جراحی فیستول مقعد مراقبت هایی توسط فرد صورت گیرد، این مراقبت ها دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد و باید به خوبی انجام گیرد .

راه رفتن به آرامی ، خوردن و نوشیدن بلافاصله بعد از جراحی فیستول مقعد و به هوش آمدن بیمار امکان پذیر می باشد، بیمار می تواند در همان روز بعد از جراحی ترخیص شود .

فیستول-مقعد-2

اما در برخی از موارد که جراحی پیچیده می باشد نیاز به بستری شدن بیمار در بیمارستان می باشد تا مراقبت های بیشتری توسط پرستارهای بخش صورت گیرد . در هر صورت بعد از ترخیص بیمار باید نکاتی را رعایت کند تا روند بهبودی بطور کامل سپری شود .توصیه می شود  بعد از جراحی تا بهبود نسبی زخم ها، بیمار استراحت کند و به تمامی توصیه های پزشک خود گوش فرا دهد تا بتواند نتایج خوبی را از جراحی خود دریافت نماید . در زیر به برخی از اقدامات و مراقبت هایی که باید توسط فرد در منزل صورت گیرد اشاره شده است :

مصرف دارو : بعد از جراحی فیستول مقعد داروهایی توسط جراح تجویز می شود. داروهای تجویز شده باید در زمان مشخص شده بطور کامل مصرف شوند . احساس درد بعد از جراحی فیستول مقعد طبیعی می باشد ، داروهایی ضد دردی توسط جراح تجویز می شود که با دوز و فاصله زمانی تعیین شده باید مصرف گردند .

ممکن است در برخی از افراد بعد از جراحی آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز شود ، بیماران نسبت به آن نباید بی توجه باشند و در زمان تعیین شده باید مصرف این دارو صورت گیرد . تجویز این دارو بیشتر در افرادی که مبتلا به دیابت یا اختلالات ایمنی هستند صورت می گیرد . در افرادی که نشانه هایی از تب یا عفونت ندارند نیازی به تجویز انتی بیوتیک نمی باشد . به طور کل داروهای که توسط جراح بعد از جراحی به منظور تسکین درد و جلوگیری از بروز عفونت تجویز می شود باید در زمان های تعیین شده مصرف گردد

تعویض پانسمان : برای تعویض پانسمان زخم توصیه می شود در بیمارستان آموزش های لازم به بیمار داده شود ، به منظور جلوگیری از بروز عفونت تعویض پانسمان دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد، هر چند روز یک باز تعویض پانسمان زخم ضروری می باشد . برای تعویض پانسمان زخم حتما از یک فردی کمک بگیرید ، رعایت نکات بهداشتی در زمان تعویض پانسمان بسیار حائز اهمیت است . نگرانی در رابطه با ترمیم زخم نداشته باشید زیرا زخم ناحیه جراحی شده به مرور زمان و طی 6 هفته بهبود پیدا می کند .

رعایت رژیم غذایی : به منظور جلوگیری از بروز عفونت بعد از جراحی بیمار باید رژیم غذایی خود را رعایت کند، توصیه می شود از غذاهای پرفیبر و ملین بیماران مصرف نمایند با مصرف این مواد غذایی احتمال بروز یبوست بسیار کاهش پیدا می کند .

استحمام : یکی از سوالات متداولی که بعد از جراحی بیماران مطرح می کنند زمان استحمام می باشد ، بعد از انجام جراحی فیستول مقعد 3 بار در روز به مدت 15 دقیقه حمام نشسته آب گرم برای بیماران توصیه می شود  انجام این کار به سرعت بهبود زخم ها کمک بسیار شایانی می کند  .

جلوگیری از نشستن روی زخم : تا جایی که ممکن است به منظور جلوگیری از وارد شدن فشار به زخم  از نشستن بروی زخم خودداری نمایید و در زمان نشستن از بالش های نرم استفاده نمایید، توصیه می شود در زمان خوابیدن به پهلو یا شکم بخوابید تا فشاری بروی زخم ها  بعد از جراحی وارد نشود .

پیگیری : برای بررسی روند بهبودی در موعد تعیین شده به پزشک معالج خود مراجعه نمایید . البته در صورتی که بعد از جراحی با مشکل یا علائم خاصی مواجه شدید حتما پزشک معالج خود را با خبر کنید

فسیتول-مقعد-1

عوارض احتمالی که ممکن است بعد از جراحی بروز نماید :

خونریزی های غیر طبیعی و شدید

احساس درد دردناک و ترشحات غیر طبیعی

تورم بیش از حد

حرارت بالای بدن ( بالتر از 38 درجه )

یبوست

احساس تهوع شدید

مشکل در هنگام دفع ادرار

عفونت

با مشاهد هر یک از علائمی که به آن ها اشاره شد حتما پزشک معالج خود را مطلع سازید ، هریک از این علائم می تواند نشانه ای از یک مشکل خاص باشد .

یک × 2 =