همه چیز درباره رکتوم و درمان آن!

آیا تا به حال نام رکتوم را شنیده اید ؟

آیا می دانید رکتوم همان راست روده است؟

آیا می دانید با چه روش هایی می توان سرطان رکتوم را درمان کرد؟

امروزه می توان برای درمان بیماری ها روش های نوینی را معرفی کرد. با پیشرفت علم انواع سرطان ها و اختلالات دیگر نمی تواند باعث نگرانی افراد شود . در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با این سرطان مهم آشنا شوید.

سرطان راست روده در قسمت پایینی روده شکل می گیرد این سلول های سرطانی غیر نرمال ، در این قسمت بدن لانه گزینی می کنند . برای ایجاد سرطان رکتوم سال ها طول می کشد و نمی توان دلیل مشخصی را برای آن تعیین کرد.

عوامل ایجاد کننده سرطان رکتوم

امروزه پروهشگران دلایلی را برای آن ذکر کرده اند که می تواند در ایجاد سرطان موثر باشد . مانند :

·        سیگار کشیدن

·        افزایش سن معمولا بالای 50 سال بیشتر شیوع دارد .

·        وجود سابقه بیماری در بین نزدیکان

·        عادات بد غذایی

·        سابقه داشتن پولیپ

می توان گفت وجود سلول های سرطانی در ناحیه مقعد می تواند باعث ایجاد سرطان رکتوم شود مانند سرطان روده بزرگ . در این بخش به توضیح بیشتر این بیماری پرداخته می شود تا با داشتن آگاهی در مرحله اول پیشگیری های لازم را انجام دهید و در صورت داشتن علائم بتوانید به موقع اقدامات لازم را انجام دهید .

رکتوم

رکتوم که معمولا آن را با نام راست روده معرفی می کنند بخش انتهایی روده بزرگ است که به مقعد وصل می شود . کار اصلی آن ذخیره کردن و آماده سازی مدفوع برای دفع است .

علائم سرطان رکتوم مقعد چیست ؟

سرطان مقعد می تواند علائم مختلفی از خود نشان دهد که باعث شود مراقبت های مورد نیاز انجام شود اما همیشه دارای علامت نیست و ممکن است بدون نشانه باشد . دانستن بعضی از علائم می تواند در شناخت شما از بیماری کمک کند مانند :

·        خونریزی که حدود 80 درصد از افراد مبتلا این علائم در آن ها وجود دارد .

·        دیدن خون در مدفوع که این علامت در بیماری دیگری مانند بواسیر نیز دیده می شود اما باید جدی گرفته شده و حتما توسط جراح رکتوم معاینه شود .

·        تغییر در عادات روده ای ، به این معنا که روده بیشتر از قبل گاز تولید کند، مقدار مدفوع کاهش یافته و یا دچار اسهال شده باشد .

·        انسداد روده ، در این حالت مقعد به اندازه ای بزرگ می شود که باعث می شود از عبور مدفوع جلوگیری شود به طوری که احساس یبوست شدید می شود. این انسداد با درد همراه است .

·        فرد مبتلا ممکن است حس کند نمی تواند به طور کامل مدفوع خود را دفع کند و یا مدفوع باریک داشته باشد که به خاطر اینکه بتواند از مقعد رد شود به شکل باریک درآمده باشد .

·        کاهش وزن، فرد مبتلا ممکن است بدون دلیل دچار کاهش وزن شوید . این علامت ممکن است بر اثر وجود سرطان ایجاد شده باشد .

نحوه تشخیص سرطان رکتوم

برای رسیدن به قطعیت این بیماری روش های زیادی وجود دارد که جراح رکتوم به بیمار تجویز می کند . مانند تست خون ، تست مقعد و مدفوع ، آندوسکوپی ، سی تی اسکن ، آزمایش های آنتی ژن و عمومی می تواند وجود بیماری در مراحل اولیه را نشان دهد .

درمان سرطان رکتوم

معمولا جراحی برای درمان و کم کردن علائم به کار برده می شود و در اکثر مواقع باعث بهبودی می گردد . اشعه درمانی نیز در از بین بردن و کوچک کردن سرطان مقعد استفاده می شود و در انتها می توان از شیمی درمانی نیز بهره برد .

در تمام این مراحل پیگیری و داشتن روحیه مناسب در بهبود بیماری مهم خواهد بود .

جراحی سرطان رکتوم

جراحی می تواند با برداشتن تومور همراه باشد ، اگر از طریق مقعد بتوان به تومور دسترسی پیدا کرد و تومور در این فاصله پیشروی نکرده باشد می توان به روش موضعی تومور را خارج کرد بدون اینکه نیاز به برش در شکم باشد .

استفاده از روش پولیپکتومی

کولونوسکوپی روشی است که برای مشاهده پولیپ های مشکوک به سرطان استفاده می شود . کولونوسکوپی دارای دوربینی است که تصاویری از قسمت های مختلف مقعد را برای جراح تهیه می کند .

استفاده از روش پروکتکتومی

در این روش درمانی به تشخیص پزشک قسمت و یا تمام رکتوم با جراحی برداشته می شود .

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده سرطان رکتوم یا راست روده می تواند خطرناک باشد اگر به موقع و در مراحل اول پیگیری لازم انجام نشود . شما می توانید برای مشاوره و تضیحات بیشتر به فوق تخصص جراحی رکتوم و کولون مراجعه نمایید .