همه چیز در مورد هموروئید

هموروئید

آیا بیماری هموروئید را می شناسید؟

آیا می دانید چه مشکلاتی به همراه دارد؟

برای شما پیش آمده که بعد از جراحی، مجدد دچار هموروئید شده باشید؟

این سوالات جواب های علمی دارند که لازم است افرادی که درگیر این مشکلات هستند از آن آگاهی یابند. با ما همراه باشید تا به پاسخ آن ها برسید.

هموروئید یک جزو فیزولوژیکی بدن است که همه افراد به صورت طبیعی و مادرزادی در خود دارند. هموروئید بالاتر از مقعد یعنی  حدود یک تا یک و نیم سانتی متر بالاتر از مقعد قرار دارد که به صورت یک پاکه یا دکمه است. این عضو ، عروقی است که در این ناحیه قرار دارد و وجود آن برای کنترل دفع مدفوع انسان لازم است.

در حالت کلی بیماران به این ذهنیت به متخصص کولورکتال مراجعه می کنند که بیان می کنن به بیماری هموروئید دچار شده اند. به طور معمول هر مشکلی که در ناحیه مقعد و نشیمنگاه ایجاد شود، از سوی عموم بیماران و متاسفانه درصد بالایی از پزشکان به اشتباه هموروئید اطلاق می شود.

هموروئید

بیماری هموروئید چیست؟

هموروئید به خودی خود بیماری محسوب نمی شود و همان گونه که ذکر شد، بودن آن برای کنترل دفع لازم است. بیماری هموروئید بحث جدایی دارد و هموروئیدها در حالت طبیعی داخلی هستند و بیرون نمی زنند. حال اگر بیماری هموروئیدی برای فردی ایجاد شود می تواند علائم و عوارضی برای بیمار ایجاد نماید. به این صورت که باعث خونریزی شود و این خونریزی در مواردی ممکن است بسیار شدید باشد به این صورت که حتی بیمارانی وجود دارند که نیاز به تزریق خون های مکرر دارند و به دنبال وجود بیماری هموروئیدی است. در برخی افراد باعث خارش می شود یا دچار بیرون زدگی می گردد. اگر در هموروئید لخته ایجاد شود باعث درد در بیمار می شود. به این نکته توجه داشته باشد که هموروئید در حالت معمول درد ندارد و اگر در پاکه های عروقی ، لخته خون ایجاد شود می تواند برای بیمار درد ایجاد کند. این درد عمدتا برای چند روز است و بعد از گذشت سه تا پنج روز درد از بین می رود.

علت ایجاد هموروئید

برای اینکه کسی به بیماری هموروئید مبتلا نشود باید روند دفع مدفوع مختل نباشد. به این معنا که لزوما تنها یبوست باعث ایجاد هموروئید نمی شود بلکه حتی اسهال نیز می تواند این مشکل را ایجاد نماید . افرادی که به مدت طولانی در حالت نشسته هستند و یا ایستاده و بدون حرکت هستند نیز احتمال ابتلا به این بیماری را دارند و افرادی که فشار داخل شکم به هر علتی بالا رود می توانند دچار هموروئید شوند . خانم هایی که به ناجار مجبور به برداشت رحم می شوند، بارداری ها و یا زایمان های مکرر بخصوص اگر طبیعی انجام شود ، مشکلاتی را برای افراد ایجاد می کند.

بیماری کولورکتال

مطمئنا با کنترل موارد ذکر شده می توان از بیماری هموروئید پیشگیری شود هر چه دفع مدفوع مناسب تر باشد ، احتمال ابتلا فرد با این مشکل کمتر می شود.

درمان بیماری هموروئید

برای درمان بیماری هموروئید در گام اول جراحی نیست و بسیاری از موارد بدون نیاز به جراحی برطرف می گردد و با توصیه هایی که به بیمار می شود تا اختلال دفع در بیمار کنترل شود تا مشکل بیمار کاملا برطرف گردد. در سال های اخیر انجام عمل های جراحی برداشتن هموروئید عموما توصیه نمی شود. بهترین روش این است که باید عامل زمینه ای که باعث ایجاد بیماری شده است اصلاح شود. شاید مکرر این موضوع را شنیده باشید که بیمار جراحی هموروئید انجام داده است و بعد از مدتی مجدد عودت کرده است. این مشکل به این علت است که بیماری درمان نشده است و تنها علائم ظاهری بیماری درمان گردیدده است. به طور مثال یک زایده ای وجود داشته است که توسط جراح کولورکتال برداشته شده است . و چون علت ایجاد بیماری اصلاح نشده است مجدد بیمار با علائم بیماری مواجه خواهد شد.

عوامل تاثیرگذار هموروئید

در بسیاری از موارد علت ایجاد بیماری هموروئیدال ، اختلال دفعی است که در فرد وجود دارد. به این صورت که بیمار به دستشویی مراجعه می کند و نمی تواند به طور کامل و راحت دفع مدفوع داشته باشد و به ناچار بیشتر در دستشویی مانده و زور بیشتری بزند و یا از دست خود کمک می گیرند تا دفع را راحت تر نمایند. این در حالتی است که دفع مدفوع کامل انجام نمی شود و به صورت تکه تکه است. بیمار باید در این شرایط حتما به متخصص مراجعه نماید و شرایط خود را به پزشک انتقال دهد. گاهی با خود درمانی بیماران مسیر نادرست را در پیش می گیرند و دیرتر به نتیجه می رسند.

سعی نمایید با مراجعه به متخصص کولورکتال خوب از بهترین خدمات بهره مند شوید.

کلام آخر

این موارد جزو مهم ترین مسائلی است که بیماران باید از آن آگاهی داشته باشند . متخصصان کولورکتال باید توجه داشته باشند که بیمارانی که معاینه می شوند و یا شرح حال از ناحیه مقعد ارائه می دهند، حتما این موارد مد نظر قرار گیرد. روش هایی که برای درمان فرد انتخاب می شود با توجه به وضعیت بیمار باشد. در برخی موارد برای درمان این اختلالات ممکن است از فیزیوتراپی های خاصی برای بهبود عملکرد عضلات کف لگن کمک گرفته می شود. اصولا قدم اول درمان انجام جراحی نیست به خصوص جراحی هایی که با برداشتن عضو هموروئیدی و یا قسمتی از روده می تواند همراه باشد. در این بخش سعی شده تمامی مواردی که در بیماری هموروئید تاثیرگذار هستند در نظر گرفته شود امید است که مفید واقع شده باشد.

رکتوسیگموئیدوسکوپی

شانزده − 12 =