آرشیو روزانه: می 8, 2018

یبوست

یبوست شایع ترین شکایت از هضم غذاست که سبب 2.5 میلیون ملاقات با پزشک به طور سالانه در ایالت متحده می شود ، حدود یک سوم افراد با یبوست با یبوست به دنبال سرویس های سلامتی می روند .کلمه ی یبوست معانی مختلفی دارد که عبارتنداز : حرکات روده ای سخت و یا کم ، دفع با دفعات کم ، زور آوردن یا احساس دفع ناکامل .

سبب شناسی ، همه گیر شناسی و عوامل خطر

• دفع موفق بستگی به حرکت طبیعی روده ، عملکرد رکتوم و هماهنگی عضلات کف لگن دارد .

حرکت طبیعی روده بزرگ بستگی به عملکرد کامل سیستم عصبی اتونوم ، سیستم اعصاب روده ای و عضلات صاف کولون دارد .

رفلکس پریستالتیک شامل انقباض و شل شدن هماهنگ عضلات صاف روده می باشد ، اتساع مجرا ،آزاد شدن 5-HT را از سلول های انتروکرومافینی تحریک می کند و شبکه میانتریک را فعال می کند در نتیجه نرون های حرکتی تحریکی در قسمت بالا و نورونهای حرکتی مهاری در بخش پایین یعنی بخش شل شده انتقال می یابد .

• یبوست به صورت عبور طبیعی ، عبور کند یا دفع مختل طبقه بندی می شود.

یبوست با عبور طبیعی شایع ترین فرم است . مدفوع با یک سرعت طبیعی از روده بزرگ عبور می کند و توالی دفع مدفوع طبیعی است اما بیماران اعتقاد دارند که یبوست دارند .

یبوست با عبور کند ، تاخیر در عبور از روده باریک است که با سرعت عبور نشانگرهای مواد حاجب اندازه گیری می شوند که ممکن است همراه با اختلال در غلظت سروتونین باشد .

دفع مختل ناشی از ناتوانی در تخلیه موثر رکتوم است که به علت ناتوانی در هماهنگی عضلات شکمی راست روده ای – مقعدی وکف لگن می باشد.

• عوامل خطر : دریافت ناکافی مایعات یاکالری ، کاهش حرکت یا عدم فعالیت ، دیابت ، بیماری های نورولوژیک و داروها

تظاهرات بیمار

• بیماران ممکن است از دفع نامنظم ، زور زدن ، تخلیه ناکامل یا بسته شدن مقعد ، مدفوع کم / سفت یا نیاز به دستکاری با انگشت شکایت داشته باشند.
  • بیماران با دفع مختل ممکن است انگشت در مقعد کردن ، فشار به میاندوراه ، ناتوانی در تخلیه تنقیه و استفاده از فشار به جدار خلفی واژن برای بهبود تخلیه راست روده را گزارش کنند .
  • بیماران ممکن است از درد شکم ، نفخ و تهوع هم شکایت داشته باشند .

راه های ارتباطی

ایران – تهران – خیابان ولیعصر – نبش توانیر ( عباسپور) – ساختمان پزشکان شماره 4 – طبقه 3

جراحی آپاندیس

برداشتن آپاندیس آپاندکتومی نامیده می شود و زمانی که آپاندیس مشکوک به علائم مانند احساس درد در قسمت پایین شکم ، تب و یا گاهی خونریزی داخل آپاندیس باشد انجام می شود.

که ناشی از مسدود شدن مسیر بین روده و زایده ی آپاندیس است که این امر باعث عفونت ، تورم و انبساط زائده ی آپاندیس می شود .اگر در این حالت آپاندیس برداشته نشود ممکن است سوراخ شده و عفونت ، زندگی فرد را تهدید و حتی تا آستانه مرگ پیش ببرد .تنها روش درمان در چنین روش بحرانی آپاندکتومی است تکنیک لاپاراسکوپی نوین و ایجاد خروجی کوچک امکان درمان و بهترین نتایج ممکن درمان را به پزشک ممکن می سازد .

کانال تلگرام

قبل از عمل یک رگ بند به عروق شما متصل می شود که آرام بخش و ضد درد را به شما تزریق می کنند .بیهوشی عمومی انجام می شود و لوله ای برای تنفس در داخل بینی شما قرار می گیرد .لاپاراسکوپی آپاندکتومی بین 22 الی 30 دقیقه طول می کشد برای دسترسی به آپاندیس، جراح  ابزار تیزی را از دیواره شکم به درون شکم فرو می کند و با ایجا شکاف ریز به درون شکم فرستاده می شود .

، حفره ی شکم را شست و شو می دهد تا از عفونت احتمالی خارج شود سپس مایع حاصل به بیرون مکش و ساکشن می شود و در نهایت سوراخ ایجاد شده بسته شده و بانداژ می گردد سپس بیمار در اتاق ریکاوری کمی می ماند و بعد از مدتی به بخش فرستاده می شود.

پولیپ روده بزرگ چیست ؟

پولیپ ها زائده های کوچکی هستند که درون روده بزرگ رشد می کنند این زائده های کوچک معمولاً علامتی را ایجاد نمی کند اما می تونند باعث خونریزی ، درد و یا انسداد و گیر کردن مدفوع در روده بزرگ می شوند .اهمیت پولیپ ها در این است که این پولیپ ها امکان این رو دارند که تبدیل به سرطان بشود در واقع اکثریت موارد سرطان روده بزرگ از همین پولیپ های کوچک منشا می گیرد و چنان چه این پولیپ ها را بتوان در مراحل اولیه تشخیص و درمان کرد نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرطان دارد بهترین روش تشخیص پولیپ توسط دستگاه کولونوسکوپی است که پزشک  پس از شست و شوی روده بزرگ روده باریکی را از طریق مقعد وارد روده بزرگ می کند و با اون تمام قسمت های روده بزرگ رو بازبینی می کند و چنانچه با پولیپی مواجه شود آن پولیپ حتماً باید برداشته شود تا مانع از ایجاد سرطان در طی سال های آینده شود .

دلایل ایجاد پولیپ روده

دلایل ایجاد زائده های گوشتی یا همان پولیپ روده به طور قطعی مشخص نیست اما عواملی که باعث شیوع این بیماری می شوند شامل

• مصرف کم فیبرهای غذایی مانند میوه و سبزی
  • مصرف زیاد مواد چربی
  • مصرف زیاد گوشت قرمز
  • چاقی

اهمیت پولیپ ها این است که با افزایش سن بیشتر می شوند در واقع بیش از نیمی از افراد مسن دارای پولیپ روده هستند و این پولیپ های روده منشا اصلی سرطان روده بزرگ هستند بنابراین تشخیص به موقع و درمان آن ها نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد .

بنابراین به طور کلی پولیپ روده به هر گونه توده که داخل مجاری روده رشد کند گفته می شود بعضی از انواع پولیپ احتمال دارد که سرطانی شوند در حالی که سایر پولیپ امکان اینکه سرطانی نشود وجود دارد پولیپ ها خیلی شایع هستند در 30 تا 50 درصد از بزرگسالان به پولیپ مبتلا می شوند و بهتر است بدانید سال ها طول می کشد که پولیپ ها سرطانی شوند .

بهترین واکنش به هنگام یافتن پولیپ به تعداد ، نوع ، اندازه و محل پولیپ بستگی دارد افرادی که پولیپ آن ها برداشته شده است به آزمایش و پیگیری های بعد از درمان وجود دارد زیرا پولیپ های جدید ممکن است در طول زمان به وجود بیایند و باید برداشته شوند .

آیا بعد از درمان پولیپ امکان برگشت پذیر وجود دارد ؟

بعد از تشخیص پولیپ هنگامی که توسط پزشک به طور کامل برداشته و درمان شد احتمال اینکه پولیپ برگشت پذیر باشد وجود ندارد اما به دلیل وجود برخی علائمی که امکان دارد دوباره باعث ایجاد پولیپ شود بهتر است بعد از درمان مراقبت های خود را ادامه دهید و هر چند وقت یک بار آزمایش های لازم را انجام دهید تا نگرانی بابت مبتلا به این بیماری را نداشته باشید برای تشخیص و درمان می توانید به فوق تخصص کولون و رکتوم مراجعه کنید .

آیا پولیپ روده دارای علائم خاصی است ؟

بهتر است بدانید پولیپ ها در بیشتر مواقع علائمی از خود ندارند اما در صورت هر گونه تصویر برداری یا آندوسکوپی به خوبی می توان کوچک ترین پولیپ را شناسایی کرد البته برخی از پولیپ ها هستند که باعث خونریزی و ترشحات مخاطی و تغییر در کارکرد روده می شوند .

چگونه می توانیم از ابتلا به پولیپ روده پیشگیری کنیم ؟

به طور قطع روشی وجود ندارد که بتوانیم از ابتلا به پولیپ پیشگیری کنیم ولی می توانیم با رعایت کردن برخی مواد غذایی ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم .به عنوان مثال

• تا می توانیم از میوه و سبزیجات استفاده کنید .
  • استفاده از هر نوع مواد غذایی چرب را کاهش دهید
  • عدم مصرف دخانیات
  • عدم مصرف الکل
  • ورزش کردن را فراموش نکنید
  • مصرف کلسیم و فولات

به طور کلی رژیم غذایی درست و ورزش می تواند در جلوگیری از ابتلا به پولیپ روده بسیار موثر باشد .