آرشیو ماهانه: آگوست 2018

کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو میزانش شیوع  آن 1 در 1500 ( در کشورهای توسعه یافته ) .در یهودیان آشکنازی و نژاد قفقازی شیوع بیشتری دارد .پیش از سن 10 سالگی ناشایع است و بیماری بیشتر در سن 20 تا 40 سالگی آغاز می شود تا 40 سالگی نسبت ابتلا در هر دو جنس یکسان است و پس از آن درمردان بیشتر می شود .

شرح حال کولیت اولسراتیو

اسهال خونی یا موکوسی ( تکرر مدفوع با شدت بیماری مرتبط است) تنسموس و احساس نیاز فوری به دفع مدفوع ، درد کرامپ مانند شکم پیش از دفع مدفوع ، کاهش وزن وتب ، علائم تظاهرات خارج دستگاه گوارش بیماری .

معاینه کولیت اولسراتیو

نشانه های کم خونی فقر آهن و از دست رفتن آب بدن ، چماقی شدن انگشتان ، حساسیت شکم و تاکی کاردی .در معاینه رکتوم ، خون و موکوس وجود دارد و حساسیت به لمس دیده می شود .نشانه های تظاهرات خارج دستگاه گوارش

تشخیص کولیت اولسراتیو

• خون :شمارش کامل سلول های خونی ( کاهش هموگلوبین و افزایش گلبول های سفید ) ، افزایش ESR یا CRP ، کاهش آلبومین ، درصورت از دست دادن مقادیر زیاد خون ، کراس مچ ، آزمایش های عملکرد کبدی.
  • مدفوع :کشت زیرا کولیت عفونی از تشخیص های افتراقی است .شاخص کالپروتکتین مدفوع ، برای ارزیابی شدت بیماری .
  • رادیوگرافی شکم : برای رد کردن مگاکولون توکسیک سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی با آندوسکوپ انعطاف پذیر (بیوپسی):شدت بیماری را مشخص و بیمار را از نظر بافت شناختی تائید می کند و با آن می توان دیسپلازی را تشخیص داد .
  • انمای باریوم

درمان کولیت اولسراتیو

درمان به صورت شاخص های فعالیت بیماری ، تشدید حاد بیماری و جراحی صورت می گیرد.

عوارض کولیت اولسراتیو

گوارشی : خون ریزی ، مگاکولون توکسیک ، سوراخ شدگی ، سرطان کولون ( در مبتلایان به بیماری وسیع به مدت بیش از 10 سال ).سنگ های صفراوی و کلانژیت اولیه اسکلروزدهنده.

عوارض خارج از دستگاه گوارش  (10 تا 20 درصد): یووئیت ، سنگ های کلیوی ، آرتروپاتی ، ساکروایلئیت ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، اریتم ندوزوم ، پیودرما ، گانگرنوزوم ، استئوپروز ( ناشی از درمان با استروئید ) ، آمیلوئیدوز.

راه های ارتباطی

ایران – تهران – خیابان ولیعصر – نبش توانیر ( عباسپور) – ساختمان پزشکان شماره 4 – طبقه 3

سوراخ شدن دستگاه گوارش

سوراخ شدن دستگاه گوارش به علت بستگی دارد .درد شکم به علت سوراخ شدگی روده ، اورژانس به نسبت شایع و بالقوه مرگبار است.

تعریف سوراخ شدن دستگاه گوارش

سوراخ شدن دیواره مجرای گوارش همراه با بیرون ریختن محتویات روده.

علت سوراخ شدن دستگاه گوارش

• گاسترودئودنال : شایع ترین علت : اولسر پپتیک سوراخ شده در معده و دوازدهه با شیوع کمتر سرطان معده ( 1 تا 2 درصد)
  • روده بزرگ : شایع ترین علت دیورتیکولیت و سرطان کولورکتال (80 درصد ) آپاندیس سوراخ شده از عوارض شایع آپاندیسیت است .دیگر علل ولولوس ، کولیت اولسراتیو ، تروما ، آنتریت ناشی از پرتو گیری و نشت ازآناستوموز یا به عنوان عارضه کولونوسکوپی .
  • روده کوچک (نادر) :تروما ، عفونت ، بیماری کرون ، لنفوم و اسکولیت ، آنتریت ناشی از پرتو گیری .
  • مری : سندرم بوئرها ، سوراخ شدگی ناشی از اقدامات پزشکی به ندرت هنگام آندوسکوپی و بیشتر هنگام اتساع تنگی های این عضو رخ می دهد .

معاینه سوراخ شدن دستگاه گوارش

در کل این عارضه درد شکم ، اغلب با شروع ناگهانی و همراه باتهوع و استفراغ است و بیمار حال عمومی خوبی ندارد و به علائم پریتونیت موضعی یا عمومی همراه با سفتی شکم و گاردینگ و کاهش یا از بین رفتن صداهای روده دچار است به علت آن که گاز روی کبد را می پوشاند ، پر بودن صدا ها هنگام دق در روی کبد از میان می رود .علائم شوک ، افزایش دمای بدن ، رنگ پریدگی و دهیدراتاسیون وجود دارد.

تشخیص سوراخ شدن دستگاه گوارش

• خون :شمارش کامل سلول های خونی ، اوره و الکترولیت ها ، آمیلاز و آزمایش وضع انعقادی خون
  • رادیوگرافی قفسه سینه
  • رادیوگرافی شکم :می تواند وجود سایه های غیر طبیعی گاز را در بافت ها یا دیواره روده نشان دهد.
  • سی تی اسکن :در تشخیص وجود گاز آزاد درفضای پریتوان بسیار حساس است و ممکن است اختلال زمینه ای را نیز نشان دهد .

درمان سوراخ شدن دستگاه گوارش

• احیاء : جایگزینی مایعات وریدی و اصلاح اختلالات الکترولیتی ، تجویز آنتی بیوتیک وریدی با طیف گسترده ، مسکن و …
  • درمان محافظه کارانه : فقط در افراد با علائم محدود ، حداقل آلودگی یا مخاطره بالا از نظر بیهوشی انجام می شود .
  • جراحی

بیماری کرون

بیماری کرون میزان بروز سالانه آن در بریتانیا 5 تا 8 در هر 100 هزار نفر است .میزان شیوع آن 50 تا 80 در هر 100 هزار نفر است .بیماران از هر گروه سنی را مبتلا می سازد اما بیشترین میزان بروز در بالغین جوان دیده می شود.

بیماری کرون چیست ؟

نوعی بیماری مزمن گرانولوماتوز التهابی دیواره روده است که می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش را درگیر کند .

علت بیماری کرون

علت آن هنوز به درستی شناخته نشده است اما عقیده بر آن است که در بروز این بیماری برهم کنش عوامل محیطی و ژنتیکی بر یکدیگر موثر باشند .

شرح حال بیماری کرون

درد کرامپ مانند شکم ( ناشی از التهاب جداره روده و صفاق و فیبروز یا انسداد روده).اسهال ( ممکن است خونی باشد ) تب ، احساس کسالت ، کاهش وزن ، علائم مربوط به عوارض .

معاینه بیماری کرون

کاهش وزن ، چماقی شدن انگشتان ، علائم کم خونی .

آفت یا بروز اولسردر دهان ، تگ های پوستی اطراف مقعد ، فیستول و آبسه ، علائم مربوط به عوارض بیماری

پاتولوژی بیماری کرون

التهاب ممکن است در هر جایی در طول مجرای گوارشی بروز کند .ضایعات به اصطلاح جهنده که در آن بخش های طبیعی روده لابه لای بخش های ملتهب قرار دارند .ادم مخاط و ایجاد اولسر همراه با ترک خوردگی های شبیه به خار گل رز ، فیستول و آبسه .التهاب مزمن عرض جداره روده همراه با ارتشاح ماکروفاژها ، لنفوسیت ها و پلاسماسل ها .گرانولوم های همراه با سلول های غول آسای اپی تلیوئید را می توان در عروق خونی یا عروق لنفاوی مشاهده کرد.

تشخیص بیماری کرون

• خون
  • تصویربرداری
  • آندوسکوپی

توصیه به بیماران

قطع مصرف دخانیات ، رعایت رژیم غذایی ، آموزش و توجیه به بیماران

جراحی

در موارد شکست درمان های غیر جراحی ، عقب افتادن رشد کودک یا بروز عوارض اندیکاسیون دارد .جراحی مانع عود نمی شود زیرا بیماری ممکن است در نقطه ای دیگر از دستگاه گوارش دوباره بروز کند.

عوارض بیماری کرون

گوارشی : خونریزی ، تنگی روده ، سوراخ شدگی روده ، فیستول (بین روده ، مثانه و واژن ) آبسه و فیستول اطراف مقعد ، سرطان های گوارشی ، سوء جذب ، کمبودهای تغذیه ای .

خارج از دستگاه گوارش : یووئیت ، اپی اسکلریت ، سنگ های صفراوی ، سنگ های کلیوی ، آرتروپاتی ، ساکروایلئیت ، اسپوندیلیت آنکیلوزان ، اریتم ندوزوم و پودرما گانگرنوزوم

پیش آگهی

عارضه ای مزمن با عود است .دو سوم بیماران در یکی از مراحل بیماری خود به جراحی نیاز می یابند و از این بیماران دو سوم آنان به بیش از یک بار جراحی نیاز می یابند .خطر بدخیمی های گوارشی را افزایش می دهند.