آرشیو ماهانه: سپتامبر 2019

جراحی هموروئید با لیزر

درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر

بیماری هموروئید یا بواسیر جزو بیماری هایی است علاوه بر رنج جسمانی از لحاظ روحی نیز بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد . بیمارانی که به هموروئید مبتلا هستند به ندرت به موقع به پزشک مراجعه می کنند و عموما از ابراز بیماری خود امتناع می کنند و خجالت می کشند.

هموروئید یا بواسیر

این بیماری به التهاب و تورم رگ های اطراف مقعد اطلاق می شود به طوری که قسمت انتهایی مقعد شامل مویرگ هایی است که در صورت خشک بودن مدفوع به مویرگ ها فشار آمده و دچار آسیب و پارگی می شوند که موجب التهاب در دراز مدت می شود . این تورم در انتهای مقعد ، درد غیر قابل تحملی در بیمار ایجاد می کند که به آن بواسیر می گویند . حال درمان آن راه های متفاوتی دارد که در ادامه به بیان قسمتی از آن می پردازیم .

جراحی هموروئید با لیزردرمان هموروئید

هنگامی که فرد مبتلا به بیماری هموروئید می شود انتخاب اینکه چه درمانی برای شرایط او مناسب است سخت می شود و شاید در مورد بیماری خود اطلاعات لازم را نداشته باشد . متخصص کولون و رکتوم با توجه به شرایط بیمار و وضعیت بیماری چندین راه حل به فرد پیشنهاد می دهد که در مورد هر کدام و مزایای آن توضیح می دهد . حال بیمار می تواند انتخاب نهایی را داشته باشد . البته بهتر است تا جای امکان به توصیه پزشک در انتخاب درمان عمل نمایید . از میان درمان های هموروئید ، استفاده از لیزر توانسته نتیجه قابل قبولی داشته باشد . معمولا جراحی با تیغ برای بیمار آزاردهنده است و دوست دارد از آن دوری کند . استفاده از لیزر تقریبا در تمامی درمان های بواسیر موثر است .

جراحی با لیزر برای درمان هموروئید

این روش تاثیر بهتری نسبت به جراحی با چاقو دارد . این درمان با بیهوشی موضعی و به صورت سرپایی انجام می شود و بواسیر به هر میزانی که باشد قابل درمان است .

برای آشنایی بیشتر با روند درمانی هموروئید با لیزر می توانید ویدئو تهیه شده توسط دکتر سامان ستوده نیا فوق تخصص جراحی کولون و رکتوم را مشاهده نمایید .

مزایای درمان هموروئیدی با لیزر

• این درمان درد زیادی ندارد و برای بیماران آزاردهنده نیست .
  • با لیزر نیاز به بستری شدن نیست و می توان بعد از عمل و نرمال شدن وضعیت جسمی ، مرخص شد .
  • بی خطر بوده و کمترین آسیب را به بافت های اطراف هموروئید می رساند .
  • جای زخم با سرعت بیشتری بهبود می یابد .
  • با موفقیت بیشتری همراه است .

پیشگیری از هموروئید

امروزه با کم شدن فعالیت های روزمره و روآوردن به شغل های کم تحرک باعث شده بعضی از بیماری ها فرصت یابند خود را بروز دهند . بواسیر یا هموروئید نیز جزو این دسته بیماری هاست البته می توان با داشتن برنامه غذایی منظم و رعایت رژیم غذایی درست و ورزش کردن از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد .

هزینه جراحی کولورکتال

سرطان کولورکتال زمانی اطلاق می شود که سرطان از کولون و رکتوم شروع شده است جراحی کولون و رکتوم جزو مواردی است که امروزه بیشتر با گوش آشنا شده است . به خاطر تحرک کم ، دغدغه های کاری و وقت نگذاشتن برای تغذیه و یا وجود زمینه ارثی سبب شده این بیماری بیشتر از پیش مهم شناخته شود .

در ادامه مطالبی در مورد علائم آن ، خطرات احتمالی ، راه های تشخیص و انواع درمان آن ارائه می شود که هنگام مراجعه به پزشک می تواند برای شما مفید باشد .

کولون و رکتوم چیست ؟

سیستم هاضمه انسان از بخش های مختلفی تشکیل شده است که کولون و رکتوم قسمتی از آن است. این دو یک قسمت بزرگ را که قابلیت انعطاف پذیری دارد تشکیل می دهند که ما آن را به نام روده بزرگ می شناسیم . کولون حدود یک تا یک و نیم متر از ابتدای روده بزرگ است و چند سانتی متری آخر آن را رکتوم تشکیل می دهد .

سرطان کولورکتال چگونه است؟

سرطان در سلول های بدن شروع می شود به این صورت که در حالت عادی سلول ها متناسب با نیاز بدن رشد می کنند و سلول های قبلی از بین می روند ، حال اگر این نظم به هم بخورد و سلول ها بدون نیاز بدن تولید شوند و سلول های قبلی از بین نروند ، توده سرطانی ایجاد می شود که به صورت تومور بدخیم و خوش خیم مشاهده می شود .

ممکن است سرطان کولورکتال به خارج از محدوده خود رفته و در غده لنفاوی مجاور پیدا شوند که در این صورت سلول های سرطانی به دیگر غدد و اندام ها نفوذ کرده و آن ها را درگیر می کند. معمولا سرطان کولورکتال به کبد نفوذ می کند .

کولورکتالعلت سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به عنوان عامل تشدید کننده شناخته شود اما خود دلیل قاطعی برای به وجود آمدن ندارد و نمی توان دلیل روشنی برای ابتلا آن تعیین کرد . سرطان کولورکتال واگیردار نیست ولی عوامل خطر زایی دارد که در ادامه بخشی از آن را برمی شماریم .

پولیپ های کولورکتال:

به بیرون زدگی هایی که روی دیواره روده بزرگ قرار دارد پولیپ می گویند که معولا در سنین بالا شایع است . پولیپ ها می توانند خوش خیم و یا بدخیم باشند . برداشتن پولیپ های روده می تواند احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد .

سابقه خانوادگی

اگر در بین افراد خانواده درجه یک سابقه ابتلا به این سرطان وجود داشته باشد ، احتمال ابتلا افزایش می یابد . هر چقدر در تعداد بیشتری از اطرافیان دیده شود و در سنین پایین رخ دهد ، درصد ابتلا به همین نسبت زیاد تر می شود .

افزایش سن :

افزایش سن جزو مواردی است که در همه بیماری ها می تواند عامل تحریک کننده باشد . در مورد سرطان کولون و سرطان رکتوم نیز در بین افراد بالای 50 سال شایع است و در بین آنها دیده می شود .

بیماری سرطان کولون غیرپولیپی ارثی، که نوع شایع ارثی در ابتلا به سرطان کولورکتال است و همینطور بیماری نادر پولیپوز آدنومتوز فامیلیال نیز به خاطر ایجاد تعداد زیادی از پولیپ ها در روده ، اگر به موقع درمان نشود باعث ایجاد سرطان کولورکتال می شود .

رژیم غذایی نادرست

افرادی که در برنامه غذایی خود از سبزی و میوه به مقدار کم استفاده می کنند و در رژیم غذایی آن ها از کلسیم و فیبر خبری نیست باید احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را در خود بیشتر بیابند . البته این موضوع می تواند در همه موارد نتیجه یکسان ندهد .

درمان سرطان کولورکتال

حال باید دید آیا این بیماری قابل درمان است و برای آن چکاری می توان انجام داد . سرطان کولورکتال در مرحله های ابتدایی می تواد با برداشتن پولیپ های موجود کاملا از بین رود و یا در صورت وجود احتمال ابتلا با آزمایش های موجود احتمال آن را به صفر رساند . پس اگر جزو دسته ای هستید که سابقه خانودادگی در شما وجود دارد و یا خود قبلا سرطان های دیگری داشته اید با رعایت مراقبت های توصیه شده می توانید به پیشگیری کمک نمایید . برخی از این مراقبت ها عبارتند از :

انجام غربالگری های لازم بعد از سن 50 سالگی

در افرادی که زمینه ارثی در آن ها وجود دارد با هماهنگی با متخصص کولون و رکتوم ، قبل از سن 50 سالگی آزمایشات لازم را انجام دهند .

کولونوسکوپی

با استفاده از این روش متخصص داخل روده را بررسی می کند و در صورت وجود پولیپ آن را خارج می کند .

معایه انگشتی رکتوم

با این روش که بخشی از معاینات بالینی محسوب می شود ، می توان نقاط غیر نرمال را احساس کرد تا در صورت وجود برای درمان اقدام نمود .

درمان سرطان روده با جراحی

درمان سرطان کولورکتال بر طبق وضعیت جسمی بیمار بررسی می شود . انجام جراحی جزو راه های موثر برای درمان است که نوع های مختلفی برای آن ارائه می شود مانند برداشتن بخشی از کولون که با استفاده از آن قسمت آسیب دیده جدا شده و دو قسمت روده با روشی به نام اناستاموزیس به هم وصل می شود .

هزینه جراحی کولورکتال

برای درمان سرطان کولورکتال معمولا از جراحی استفاده می شود . هزینه ای که پزشک برای جراحی تعیین می کند به عوامل محتلفی بستگی دارد از جمله وضعیت پیشروی بیماری ، روش جراحی ، نوع جراحی انجام شده و مکانی که جراحی انجام می شود .

بهترین دکتر جراح روده با توجه به این عوامل هزینه نهایی را به بیمار اعلام می کند . البته این مورد برای آگاهی بیمار از هزینه ها است و هدف پزشک در ابتدا بهبودی کامل بیمار است .

علائم سرطان کولورکتال

علائم سرطان کولورکتال متفاوت است البته وجود این علائم قطعیتی برای سرطان نیست و می تواند دلایل دیگری داشته باشد به این خاطر باید در صورت مشاهده علائمی که در ادامه ذکر می شود با پرشک مشورت نمایید تا به موقع شناسایی شده و درمان گردد .

سرطان کولورکتال در شروع بیماری بدون درد می باشد، در نتیجه به دنبال پیدا کردن درد نباشید و زمان درمان را از دست ندهیم .

علائم شایع عبارتند از :

• دیدن خون در مدفوع
  • احساس ادرار مداوم و تخلیه نشدن کامل مدفوع
  • وجود اسهال یا یبوست
  • کاهش یکباره وزن بدون اینکه دلیلی وجود داشته باشد .
  • وجود حالت تهوع و استفراغ
  • احساس خستگی و کسالت مداوم .
  • وجود نفخ

کلام آخر

با توجه به موارد ذکر شده سرطان کولورکتال جزو مواردی است که در صورت تشتخیص به موقع و درست می تواند قابل درمان باشد در نتیجه اگر علائم بیماری را در خود مشاهده کردید در اصرع وقت به متخصص مراجعه نمایید و آزمایشات مربوطه را انجام دهید.