آرشیو ماهانه: اکتبر 2019

جراح خوب کولورکتال

بسیاری از افراد در ناحیه روده بزرگ دچار مشکلات و اختلالات زیادی می باشند. روده بزرگ و راست روده در اصطلاح پزشکی کولورکتال نام دارد. در علم پزشکی، یکی از تخصص ها مربوط به جراحی کولورکتال است که شامل راهکارهای درمان بیماری های مربوط به روده بزرگ و راست روده و ناحیه مقعد می باشد.

سرطان روده نوع شایعی از سرطان است که آمار مرگ و میر آن بسیار زیاد است و به نوعی از سرطان گفته می شود که روده بزرگ و راست رده و مقعد را درگیر می کند. این نوع از سرطان در ابتدا ممکن است با یک پولیپ ساده شروع شود. این پولیپ ها در آغاز خطرناک نیستند اما اگر درمان نشوند بعد از چند سال ممکن است به سرطان های بدخیم تبدیل شوند. سرطان کولورکتال عمدتاً در افراد بالای پنجاه سال اتفاق می افتد اگرچه در سنین پایین نیز دیده شده است.

کولورکتالعوامل سرطان روده بزرگ

مثل اکثر سرطانها، در سرطان روده بزرگ نیز عوامل وراثتی نقش مهمی ایفا می کند. از عوامل دیگری که در ابتلا به این بیماری موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• رژیم غذایی پر کالری و چربی با فیبر کم و فست فود و ابتلا به چاقی
  • عارضه کولیت اولسروز یا التهاب پوشش جدار روده بزرگ
  • مصرف الکل و استفاده از مواد مخدر

علائم سرطان روده بزرگ:

علائم سرطان روده بزرگ عبارتند از خونریزی رکتوم، یبوست، اسهال، دردهای شکمی، کاهش وزن. البته علائم نامبرده شده امکان دارد در دیگر بیماری ها  وجود داشته باشد، اما اگر بعد از دو یا سه هفته این علائم ادامه دار باشد بهتر است به پزشک مراجعه کرد. متاسفانه بیشتر بیماری های سرطانی و پولیپ ها در اوایل بیماری دارای نشانه خاصی نیستند و معمولاً بعد از مدتی بیماری خودش را نشان می دهد. توصیه می کنیم از آن جا که بیشتر بیماری های گوارشی بیشتر در بالای  40 سالگی رخ می دهد بهتر است بعد از سن 40 سالگی آزمایش ها ی مرتبط با روده بزرگ مرتب انجام شود. درمان کامل  این بیماری توسط جراحی انجام می شود و انتخاب بهترین جراح کولورکتال مسئله ی مهم و قابل توجهی می باشد. اما اگر این بیماری دیرتر تشخیص داده شود، انجام شیمی درمانی ورادیوتراپی هم لازم است.

هزینه جراحی کولورکتال

برای درمان سرطان روده بزرگ می بایست به چند مورد مهم توجه داشته باشید. این موارد هزینه جراحی را برای شما تعیین می کنند. اول اینکه متخصص برای تشخیص دقیق بیماری و انتخاب راهکار درمان لازم است که آزمایش های لازم را انجام دهد. دیگر اینکه سرطان در چه مرحله ای است و تومورها در چه ناحیه ای قرار دارند. برای مثال وجود سرطان در روده بزرگ ، نسبت به راست روده و مقعد شرایط متفاوتی خواهد داشت و بد خیم بودن یا خوش خیمی نیز در این مورد مهم است.

علت پیچ خودگی روده

ولولوس یا پیچ خودگی روده چیست ؟ این بیماری بر اثر چه چیزی رخ می دهد و چه تاثیری به جای می گذارد ؟ با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب نمایید .

پیچ خوردگی روده بر اثر بزرگ شدن روده بزرگ توسط بیماری یبوست ایجاد می شود که شرایط مساعدی برای پیچ خودگی فراهم می کند . عمدتا افراد مسن بیشتر دچار این عارضه می شوند و در جوانان به خاطر ناهنجاری مادرزادی خواهد بود . به دنبال این بیماری گردش خون در بدن نیز دچار مشکل می شود و چرخش در حد 360 درجه باعث مسدود شدن سیاهرگ شده و اگر اقدامات لازم انجام نشود موجب سوراخ شدن و گانگرن می شود .

پیچ خوردگی روده

علائم پیچ خوردگی روده

از جمله علائم مهمی که تاثیر بسزایی در ایجاد پیچ خوردگی روده دارد شامل مواردی مانند :

• درد شدید شکم
  • متورم شدن شکم
  • مدفوع همراه با خون

این علائم به یکباره فرد را تحت فشار قرار می دهند به طوری که باید برای تشخیص به بخش اورژانس منتقل شوند .

علت پیچ خودگی روده

این بیماری در کودکان و بزرگسالان دلایل مختلف دارد . معمولا در نوزادان به خاطر قرار گیری روده در جای نامناسب شکم ، پیچ خودگی روده کوچک ایجاد می شود اما در بزرگسالان دلایل متعددی دارد از جمله : بزرگ شدن روده به مرور زمان ، یبوست های مکرر ، بارداری ، اگر روده بزرگ به دیواره شکم متصل نباشد و یا مشکلاتی که بعد از جراحی و یا عفونت ، باعث چسبندگی شکم شود . توجه شود که این موارد لزوما علت پیچ خوردگی روده نخواهد بود .

دکتر سامان ستوده نیا فوق تخصص بیماری های کولون و رکتوم است . برای برقرای ارتباط می توانید با شماره های 88776292 – 88775549 تماس حاصل فرمایید .

درمان پیچ خوردگی روده

این مشکل باید در زودترین حالت درمان شود در غیر این صورت آسیب جدی به بیمار وارد می کند و عموما جراحی برای رفع این بیماری توصیه می شود . در روند جراحی ، جراح کولورکتال قسمتی از شکم که نزدیک ناحیه پیچ خوردگی است را برش می دهد  و مشکل را برطرف می کند . اگر در این بین ، درمان با تاخیر صورت گیرد و به روده آسیب وارد شود ، جراح در حین عمل این قسمت روده را جدا می کند . گاهی روده ها بیش از اندازه آسیب دیده اند و جراح مجبور می شود قسمت عمده آن را بردارد که متصل کردن دو سر آن به هم کار غیرممکنی می شود . در این حالت دو سر روده به دیواره شکم به نام استوما وصل می شود و مدفوع فرد از طریق این دهانه به یک کیسه به نام کیسه کالوستومی که از قبل تعبیه شده ، منتقل می شود .

کلام آخر

در نتیجه این مشکل جزو بیماری هایی است که درمان زود هنگام تاثیر زیادی در بهبودی دارد و از عوارض جانبی جلوگیری می کند . برای آشنایی بیشتر می توانید از بهترین جراح کولورکتال مشاوره های لازم را دریافت نمایید .

هموروئید در کودکان

هموروئید به دلایل مختلف رخ می دهد و افراد زیادی را در سراسر دنیا درگیر می کند. هموروئید یا به زبان عامیانه تر همان بواسیر می تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند که زندگی را برایشان سخت نماید . این مشکل در بین افراد بالای 50 سال بیشتر وجود دارد به طوری که بین پزشکان با نام بیماری دوران پیری معروف است . احتمال ابتلا در بین زنان و مردان وجود دارد و به خاطر شایع بودن آن در سنین بالا ، احتمال ابتلا در کودکان خیلی دیر تشخیص داده می شود . اما این مشکل در کودکان نیز مشاهده شده و باید توجه لازم به آن شود تا در زمان مناسب درمان شود . در ادامه به توضیح بیشتر این قسمت می پردازیم .

هموروئید در کودکانهموروئید در کودکان

کودکان به خاطر اینکه تصوری از درد و بیماری ندارند بیشتر در خطر بیماری قرار می گیرند و باید توجه بیشتری به آن ها شود . عمده کودکان شرایط دفع مدفوع و ادرار سختی بعد از دوره نوزادی تجربه می کنند و یا ممکن است خاطرات تلخی از دوره رفتن به دستشویی و عادت کردن به این موضوع در ذهن داشته باشند . این امر باعث می شود کودکان دیر برای اجابت مزاج اقدام کنند .

علت هموروئید در کودکان

در کودکان علائم مختلفی وجود دارد که باعث می شود بواسیر بگیرند . نداشتن تحرک لازم و برنامه غذایی نامناسب باعث می شود مدفوع در روده ها خشک و سفت شود و عبور آن در روده ها به کندی اتفاق افتد . این امر باعث می شود مدفوع با درد و به سختی خارج شود که همان یبوست است . همانطور که این مشکل در بزرگسالان به قسمت رکتوم و ناحیه مقعد آسیب می زند در کودکان نیز این مشکل با شدت بیشتری وجود دارد چرا که آستانه درد در آن ها کمتر است .

نشانه هموروئید در کودکان

ممکن است در بعضی از کودکان عروق خونی در اطراف مقعد و رکتوم متورم شود . بواسیر عمدتا باعث خونریزی در حین دفع مدفوع شده و درد ، حساسیت و خارش ایجاد می کند . در نتیجه  هر گاه کودک از ناحیه مقعد احساس درد و خارش داشت نباید احتمال وجود بواسیر را نادیده گرفت .

درمان هموروئید در کودکان

درمان هموروئید در بزرگسالان راه های بیشتری دارد و اکثر داروهای مختص هموروئید مختص بزرگسالان است به این خاطر درمان کودکان پیچیده تر خواهد بود . آنچه برای درمان هموروئید در کودکان موثر است تغییر عادات زندگی و رژیم غذایی است که به عنوان راه حل طبیعی و بی خطر به والدین پیشنهاد می شود . این کار باعث می شود یبوست در کودکان کنترل شود . خوردن غذاهای حاوی فیبر و مایعات کافی احتمال ابتلا به یبوست را به صفر کاهش می دهد . داشتن تحرک و ورزش در برنامه زندگی کودکان نیز می تواند سلامت آن ها را در همه زمینه ها تضمین نماید .

استفاده از شل کننده های مدفوع و یا شیاف بدون تجویز متخصص کولورکتال توصیه نمی شود و باید بعد از مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید .