آرشیو روزانه: اکتبر 1, 2019

هموروئید در کودکان

هموروئید به دلایل مختلف رخ می دهد و افراد زیادی را در سراسر دنیا درگیر می کند. هموروئید یا به زبان عامیانه تر همان بواسیر می تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند که زندگی را برایشان سخت نماید . این مشکل در بین افراد بالای 50 سال بیشتر وجود دارد به طوری که بین پزشکان با نام بیماری دوران پیری معروف است . احتمال ابتلا در بین زنان و مردان وجود دارد و به خاطر شایع بودن آن در سنین بالا ، احتمال ابتلا در کودکان خیلی دیر تشخیص داده می شود . اما این مشکل در کودکان نیز مشاهده شده و باید توجه لازم به آن شود تا در زمان مناسب درمان شود . در ادامه به توضیح بیشتر این قسمت می پردازیم .

هموروئید در کودکانهموروئید در کودکان

کودکان به خاطر اینکه تصوری از درد و بیماری ندارند بیشتر در خطر بیماری قرار می گیرند و باید توجه بیشتری به آن ها شود . عمده کودکان شرایط دفع مدفوع و ادرار سختی بعد از دوره نوزادی تجربه می کنند و یا ممکن است خاطرات تلخی از دوره رفتن به دستشویی و عادت کردن به این موضوع در ذهن داشته باشند . این امر باعث می شود کودکان دیر برای اجابت مزاج اقدام کنند .

علت هموروئید در کودکان

در کودکان علائم مختلفی وجود دارد که باعث می شود بواسیر بگیرند . نداشتن تحرک لازم و برنامه غذایی نامناسب باعث می شود مدفوع در روده ها خشک و سفت شود و عبور آن در روده ها به کندی اتفاق افتد . این امر باعث می شود مدفوع با درد و به سختی خارج شود که همان یبوست است . همانطور که این مشکل در بزرگسالان به قسمت رکتوم و ناحیه مقعد آسیب می زند در کودکان نیز این مشکل با شدت بیشتری وجود دارد چرا که آستانه درد در آن ها کمتر است .

نشانه هموروئید در کودکان

ممکن است در بعضی از کودکان عروق خونی در اطراف مقعد و رکتوم متورم شود . بواسیر عمدتا باعث خونریزی در حین دفع مدفوع شده و درد ، حساسیت و خارش ایجاد می کند . در نتیجه  هر گاه کودک از ناحیه مقعد احساس درد و خارش داشت نباید احتمال وجود بواسیر را نادیده گرفت .

درمان هموروئید در کودکان

درمان هموروئید در بزرگسالان راه های بیشتری دارد و اکثر داروهای مختص هموروئید مختص بزرگسالان است به این خاطر درمان کودکان پیچیده تر خواهد بود . آنچه برای درمان هموروئید در کودکان موثر است تغییر عادات زندگی و رژیم غذایی است که به عنوان راه حل طبیعی و بی خطر به والدین پیشنهاد می شود . این کار باعث می شود یبوست در کودکان کنترل شود . خوردن غذاهای حاوی فیبر و مایعات کافی احتمال ابتلا به یبوست را به صفر کاهش می دهد . داشتن تحرک و ورزش در برنامه زندگی کودکان نیز می تواند سلامت آن ها را در همه زمینه ها تضمین نماید .

استفاده از شل کننده های مدفوع و یا شیاف بدون تجویز متخصص کولورکتال توصیه نمی شود و باید بعد از مشاهده علائم حتما به پزشک مراجعه نمایید .