آرشیو روزانه: اکتبر 8, 2019

علت پیچ خودگی روده

ولولوس یا پیچ خودگی روده چیست ؟ این بیماری بر اثر چه چیزی رخ می دهد و چه تاثیری به جای می گذارد ؟ با ما همراه باشید تا در این خصوص اطلاعات بیشتری کسب نمایید .

پیچ خوردگی روده بر اثر بزرگ شدن روده بزرگ توسط بیماری یبوست ایجاد می شود که شرایط مساعدی برای پیچ خودگی فراهم می کند . عمدتا افراد مسن بیشتر دچار این عارضه می شوند و در جوانان به خاطر ناهنجاری مادرزادی خواهد بود . به دنبال این بیماری گردش خون در بدن نیز دچار مشکل می شود و چرخش در حد 360 درجه باعث مسدود شدن سیاهرگ شده و اگر اقدامات لازم انجام نشود موجب سوراخ شدن و گانگرن می شود .

پیچ خوردگی روده

علائم پیچ خوردگی روده

از جمله علائم مهمی که تاثیر بسزایی در ایجاد پیچ خوردگی روده دارد شامل مواردی مانند :

• درد شدید شکم
  • متورم شدن شکم
  • مدفوع همراه با خون

این علائم به یکباره فرد را تحت فشار قرار می دهند به طوری که باید برای تشخیص به بخش اورژانس منتقل شوند .

علت پیچ خودگی روده

این بیماری در کودکان و بزرگسالان دلایل مختلف دارد . معمولا در نوزادان به خاطر قرار گیری روده در جای نامناسب شکم ، پیچ خودگی روده کوچک ایجاد می شود اما در بزرگسالان دلایل متعددی دارد از جمله : بزرگ شدن روده به مرور زمان ، یبوست های مکرر ، بارداری ، اگر روده بزرگ به دیواره شکم متصل نباشد و یا مشکلاتی که بعد از جراحی و یا عفونت ، باعث چسبندگی شکم شود . توجه شود که این موارد لزوما علت پیچ خوردگی روده نخواهد بود .

دکتر سامان ستوده نیا فوق تخصص بیماری های کولون و رکتوم است . برای برقرای ارتباط می توانید با شماره های 88776292 – 88775549 تماس حاصل فرمایید .

درمان پیچ خوردگی روده

این مشکل باید در زودترین حالت درمان شود در غیر این صورت آسیب جدی به بیمار وارد می کند و عموما جراحی برای رفع این بیماری توصیه می شود . در روند جراحی ، جراح کولورکتال قسمتی از شکم که نزدیک ناحیه پیچ خوردگی است را برش می دهد  و مشکل را برطرف می کند . اگر در این بین ، درمان با تاخیر صورت گیرد و به روده آسیب وارد شود ، جراح در حین عمل این قسمت روده را جدا می کند . گاهی روده ها بیش از اندازه آسیب دیده اند و جراح مجبور می شود قسمت عمده آن را بردارد که متصل کردن دو سر آن به هم کار غیرممکنی می شود . در این حالت دو سر روده به دیواره شکم به نام استوما وصل می شود و مدفوع فرد از طریق این دهانه به یک کیسه به نام کیسه کالوستومی که از قبل تعبیه شده ، منتقل می شود .

کلام آخر

در نتیجه این مشکل جزو بیماری هایی است که درمان زود هنگام تاثیر زیادی در بهبودی دارد و از عوارض جانبی جلوگیری می کند . برای آشنایی بیشتر می توانید از بهترین جراح کولورکتال مشاوره های لازم را دریافت نمایید .