خطر پولیپ در روده بزرگ!

امروزه انواع پولیپ های روده بزرگ شیوع پیدا کرده است که هر کدام شرایط و روند درمانی خود را دارند . در این بخش به توضیح بیشتر انواع آن می پردازیم .

انواع پولیپ

پولیپ ها در نوع های مختلف هستند که خود به دسته های کوچک تر تقسیم می شوند .

• نئوپلاستیک :

آدرنوم توبولار : این پولیپ خطر بدخیمی کمتر ، بالاتر از سطح مخاط

آدنوم توبولوویلوس

آدرنوم ویلوس : این نوع پولیپ بدخیمی زیاد ، تقریبا هم سطح مخاط

• هامارتوم ها :

پولیپ جوانان

سندرم پوتزجگرز

سندرم کرونکیت

• التهابی ها :

سودوپولیپ

پولیپ لنفوئید خوش خیم

• هیپرپلاستیک ها

پولیپ روده بزرگبرخورد با پولیپ نئوپلاستیک

هر پولیپی که در کولونوسکوپی دیده شود ، در صورت امکان باید برداشته شود . پس از برداشتن احتمال پروفوراسیون روده بزرگ وجود دارد. اگر پروفوراسیون ها کوچک باشد با معاینه سریال و چک علائم حیات و آزمایشات سریال ( مانیتور از نظر لکوسیتوز ، شیفت به چپ و اسیدوز متابولیک ) باید تحت نظر گرفته شود .

اگر بیمار غیر پایدار شود یا معاینه شکم مثبت باشد یا لکوسیتوز و اسیدوز در آزمایشات وجود داشته باشد ، باید به اتاق عمل انتقال یابد .

عارضه دیگر برداشتن پولیپ ها می تواند خونریزی باشد که اکثر موارد self limited است . گاهی نیاز به کولونوسکوپی مجدد و کوتر محل می باشد . بسیار نادر بیمار نیاز به جراحی پیدا می کند .

نکته مهم در مورد پولیپ

پولیپ های برجسته به راحتی برداشته خواهند شد و مشکل در پولیپ های Sessile است که امروزه متخصص کولون و رکتوم مجرب می تواند با تزریق سالین زیر مخاط ، پولیپ را به صورت چند تکه خارج کنند و در محل آن متیلن بلو تزریق می کنند که در کلونوسکوپی های بعدی یا در صورت نیاز به جراحی ، محل ضایعه مشخص باشد .

برخورد با پولیپ هامارتومی

در کودکی تظاهر می کنند. با جهش PTEN همراهی دارد که از FAP افتراق داده می شود . پولیپ هامارتومی در چند سندرم مشاهده می شود .

• سندرم پولیپوز فامیلیال جوانان : اتوزوم غالب است و 100 پولیپ ها در کولون و رکتوم وجود دارد .

باید اسکرین از نوجوانی حدود 10 سالگی انجام و در صورت تائید تشخیص ، کولکتومی انجام می گردد . در صورت درگیری رکتوم توتال پروکتوکولکتومی و ایلئوآنال پاوچ انجام می شود .

• سندرم پوتزجگرز : با نقاط ملانینی روی مخاطات ( لب و دهان ) و پولیپ های روده باریک تظاهر دارد .

خطر بدخیمی کم است . اسکرین با کولونوسکوپی و آندرسکوپی از 20 سالگی می باشد . لازم به جراحی پروفیلاکسی نمی باشد ؛ فقط در صورت انسداد و خونریزی یا اگر نمای آدنوماتوزی پیدا کند ، جراحی می شود .

برخورد با پولیپ های التهابی ( سودو پولیپ )

علت ایجاد این نوع پولیپ ها مختلف می باشد از جمه :

• بیماری های التهابی روده
  • آمیب
  • شیستوزوما
  • ایسکمی کولون

با توجه به نمای غیر قابل افتراق از پولیپ آدنوماتوزی ، باید برداشته شوند .

برخورد با پولیپ هیپرپلاستیک

معمولا زیر 5 میلی متر هستند و خطر بدخیمی ندارند. در موارد بزرگتر از 2 سانتی متر جهت افتراق از انواع آدنوماتوزی باید برداشته شوند .

برخورد با پولیپ Serrated :

سندرم های فامیلیال با این پولیپ دیده می شود که نوعی پولیپ نئوپلاستیک است و مثل پولیپ آدنوماتوزی باید برخورد شود .

اندیکاسیون کولکتومی در پولیپ های کولون:

در برخی موارد که برداشتن کلونوسکوپیک امکان پذیر نیست مثل پولیپ بزرگ و Flat یا در صورت وجود Focus از کانسر مهاجم در پولیپ با درگیری ساقه یا poordiff بودن یا مارژین زیر 1 میلی متر یا تهاجم لنفوواسکولار ، باید کولکتوومی انجام شود .

19 + چهارده =