سرطان مقعد

سرطان مقعد نوعی بدخیمی است که از مجرای مقعد یا حاشیه آن منشا می گیرد.با انواع سرطان زای ویروس پاپیلومای انسانی ارتباط دارد سن بالای 50 سال ، زگیل های تناسلی ، داشتن چندین شریک جنسی ، مردان همجنس باز و کسانی که از راه مقعد مقاربت داند ممکن است بیشتر در خطر باشند .HIV یا داروهای تضعیف کننده ایمنی ، فیستول مزمن و سابقه ی پرتو گیری لگن نیز می تواند خطر ابتلا را همانند دخانیات افزایش دهد .اگر چه خطر ناشی از استعمال دخانیات با ترک کاهش می یابد.سرطان مقعد شایع نیست .3 تا 4 درصد سرطان روده بزرگ از این نوع است ،زنان بیش از مردان گرفتار می شوند ( اما تومورهای حاشیه مقعد در مردان شایع تر است ) سن متوسط ابتلا 50 تا 70 سال است . میزان بروز آن رو به افزایش است .

مشخصات سرطان مقعد

• خونریزی از رکتوم
  • خارش مقعد
  • احساس ناراحتی در مقعد
  • درد یا ترشح
  • احساس توده در لبه مقعد
  • در صورت درگیری اسفنکتر
  • بی اختیاری مدفوع ایجاد می شود
  • فقدان علائم

معاینه سرطان مقعد

در مشاهده حاشیه مقعد ممکن است اولسر یا رشد پرولیفراتیو بافت دیده شود یا آنکه در معاینه مقعد ، بر آمدگی یا توده لمس شود .در 15 تا 30 درصد موارد ، هنگام مراجعه به پزشک غده لنفاوی قابل لمس در ناحیه کشاله ران وجود دارد (اما فقط حدود نیمی از این غده ها حاوی تومور هستند ).

تقسیم بندی سرطان مقعد

• تومور های مجرای مقعدی (اغلب تمایز اندک دارند و کراتینیزه هستند).
  • تومورهای حاشیه مقعد (15 تا 30 درصد موارد ، بیشتر به خوبی تمایز یافته اند و کراتین تولید می کنند).
  • تومورهای بالای خط دندانه ای به غدد لنفاوی گردن دست اندازی می کنند ولی تومورهای پایین این خط به غدد کشاله ران انتشار می یابد.

بررسی سرطان مقعد

• پروکتوسکوپی و بیوپسی : برای بررسی بافت شناختی ، معاینه زیر بیهوشی گاه لازم می شود .
  • خون : شمارش گلبول های خونی (برای بررسی کم خونی ) ، آزمایش های کبدی
  • تصویربرداری : سونوگرافی از داخل مقعد برای بررسی تهاجم ، MRI ، سی تی اسکن یا اسکن PET برای مرحله بندی .
  • سیستم مرحله بندی TMN : : فقدان شواهد تومور اولیه ، Tis : کار سینوم محدود به محل T1 : اندازه کوچک تر یا مساوی 2 سانتی متر ، T2 : بزرگ تر یا مساوی 2 سانتی متر و کوچک تر از 5 سانتی متر ، T3 : بزرگتر از 5 سانتی متر ، T4 : هر اندازه ای به شرط آنکه به درون بافت های مجاور رشد کرده باشد .N. : بدون درگیری غدد لنفاوی ، N1 : درگیری غده های لنفاوی اطراف مقعد ، N2  : درگیری یک طرفه ی غدد لنفاوی لگن یا کشاله ران ، N3 : درگیری غده های لنفاوی اطراف مقعد همراه با با غدد لنفاوی لگن یا کشاله ران یا درگیری دو طرفه غدد لنفاوی ، کشاله ران یا لگن ، MX :متاستاز ارزیابی نشده است ، M. : بدون انتشار دور دست .، M1 : متاستاز به اعضای دور دست یا غدد لنفاوی شکم .

درمان سرطان مقعد

• پیشگیری : عوامل خطر ساز را به حداقل برسانید ، واکسنی برای HPV 16 یا 18 وجود دارد اما در حال حاضر مجوز استفاده از آن فقط برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم صادر شده است .بررسی هایی برای ارزیابی این واکسن در پیشگیری از سرطان مقعد طرح ریزی شده است .
  • شیمی درمانی و پرتو درمانی : داروهای شیمی درمانی همراه با پرتو درمانی موضعی ناحیه مقعدی و غدد لنفاوی کشاله ران .
  • جراحی : خارج کردن موضعی کارسینوم های اپیدرموئید کوچک حاشیه مقعد می تواند درمان کننده باشد در گذشته ، از رزکسیون شکمی و اطراف مقعد ، برای درمان سرطان های مجرای مقعدی استفاده می شد اما با پیشرفت روش های شیمی پرتو درمانی ، این روش اکنون فقط در موارد باقی ماندن بیماری ، عود پس از پرتو درمانی ، مبتلایان به سرطان همراه با انسداد یا انواع دیگر بدخیمی مجرای مقعدی ( مانند آدنوکارسینوم ) کاربرد دارد .

عوارض

موضعی : درد ، خونریزی ، بی اختیاری مدفوع و در صورت غفلت از بیماری فیستول رکتوواژینال .

ناشی از پرتو درمانی :درماتیت ناشی از پرتو درمانی ، التهاب پرینه ، پروکتیت و اسهال .

چراحی شقاق

راه های ارتباطی

ایران – تهران – خیابان ولیعصر – نبش توانیر ( عباسپور) – ساختمان پزشکان شماره 4 – طبقه 3

88776292 – 88775549