سرطان کولورکتال چه علائمی دارد؟ کولورکتال کجاست؟ آیا سرطان روده کشنده است؟ کولورکتال مردانه چیست؟ بیماری سرطان روده در زنان چه علائمی دارد؟

در سرطان کولورکتال یا سرطان روده، سلول‌هایی که کولون یا راست روده را پوشانده‌اند، از حالت طبیعی خارج شده و با رشد غیر طبیعی و غیر قابل کنترل خود، سبب بروز این سرطان خواهند شد. علائم این سرطان نیز تا زمان پیشرفت بیماری مشخص نشده و به همین دلیل بهتر است در دوره‌های منظم به پزشک مراجعه کرده و با انجام آزمایشات مربوط به غربالگری سرطان کولورکتال، از سلامت خود اطمینان حاصل کنید. معاینه و بررسی های اولیه این بیماری همچنین از بروز مشکلات بعدی و پیشرفت این سرطان، پیشگیری خواهد کرد. اما متاسفانه بسیاری از افراد به دلیل اطلاعات ناکافی از بیماری خود و عدم شناخت علائم و نشانه‌ها، دیر اقدام به درمان می‌کنند. افزون بر این، از آن جایی که علائم این بیماری مشابه با علائم بیماری های گوارشی است، لازم است که حتما درمان را نزد متخصص کولورکتال دنبال کنید.

سرطان کولورکتال

سرطان کولورکتال چه نوع سرطانی است؟

خوشبختانه این سرطان در صورت تشخیص اولیه و به موقع، قابل درمان خواهد بود. بیش از نود درصد بیماران مبتلا، بالای 40 سال هستند. عواملی همچون سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان، پولیپ (توده های خوش خیم که می توانند تبدیل به سرطان شوند) و کولیت اولسراتیو احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهند.

بررسی بالینی رکتوم و آزمایش خون و مدفوع، از جمله روش های تشخیصی هستند. این سرطان قابل پیشگیری خواهد بود، در صورتی که پولیپ ها، از طریق کولونوسکوپی تشخیص و برداشته شوند.
در صورت مشاهده علائمی مانند خونریزی مقعدی و تغییر عادت مزاج، سریعا به پزشک مراجعه کنید، به خصوص افرادی که از سرطان و یا بیماری های روده ای رنج می برند.
جراحی، در بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال موثر خواهد بود. در درصد قابل توجهی از مبتلایان به سرطان کولورکتال، بیماری با درمان های موجود شامل جراحی، شیمی درمانی و در برخی موارد رادیوتراپی، قابل درمان می باشد و سرطان نیز درمان خواهد شد.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی کولورکتال

علائم سرطان کولورکتال چیست؟

سرطان کولورکتال یا سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه اغلب بدون علامت بوده و فرد نمی‌تواند متوجه آن شود. اما به طور کلی علائم آن در مراحل اولیه شامل موارد زیر است:

• تغییر رنگ مدفوع
  • وجود خون در مدفوع
  • خونریزی روده بزرگ
  • نفخ و تولید گاز بیش از حد
  • احساس درد و گرفتگی شکم
  • تغییر شکل مدفوع مانند: باریک شدن مدفوع و …

در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است به جراح خوب کولورکتال مراجعه کرده و برای انجام تست غربالگری کولورکتال اقدام کنید.

چه کسانی در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند؟

افرادی که یک یا چند ویژگی گفته شده در زیر را داشته باشند، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به سرطان روده قرار دارند:

• استعمال دخانیات
  • نوشیدن مکرر الکل
  • ابتلا به دیابت نوع 2
  • چاقی و داشتن اضافه وزن
  • ورزش نکردن و عدم فعالیت جسمانی
  • دارا بودن سندرم ژنتیکی مانند: پولیپوز آدنوماتوز
  • سابقه ابتلا به پولیپ کولون و یا بیماری‌های روده
  • سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ،راست روده و یا بیماری التهابی روده
  • بالا بودن سن؛ چرا که در سنین بالای 50 سال احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال، افزایش می‌یابد.
  • داشتن رژیم غذایی نامناسب حاوی مواد غذایی پرچرب و کم فیبر فرآوری شده و یا رژیم غذایی حاوی مقادیر بالای گوشت قرمز و مقادیر کمی از میوه و سبزی

دیدگاه ها

1. الهه - ۱۲ آذر ۱۳۹۷ در ۱۸:۲۸

با سلام مادر بنده بعد از زمین خوردن سخت نتوانستند پاهایشان را تکان دهند پس از ام ار ای مشخص شد که مهره ها اسیب دیدند پس از جراحی پاهای مادرم برگشت اما سه چهار ماه بعد دوباره پاها سست شد و از کار افتاد پس از ام ار ای مشخص شد که در قسمت عمل قبلی لخته ی خون هست. دکتر مادرم را عمل فیوژن کمری انجام داد اینبار پاهایش برنگشت حس دارند ولی حرکات ضعیفه دکتر گفته برمیگرده پاها. اما پاتولوژی عمل دوم سرطان ادنوکارسینوما روده نشان داده. در حالی مادرم دوسال از عمل روده گذشته چک اپ میشدند و جواب پاراکیلینیک ها منفی بوده. در ماه اخیر اسکن شکم و لگن شده هیچ مشکلی نداشته و بن اسکن هم مشکلی نشان نداده. ایا عمل فیوژن برای خونمردگی نیاز بوده؟ ایا ممکنه پاتولوژی اشتباه کرده باشد؟

• drsotoodeh - ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در ۱۰:۲۴

در مورد الزام یا عدم نیاز عمل فیوژن من صلاحیت ندارم و باید از جراح اعصاب بپرسید ولی به هر حال عمل مهره ارتباطی با مساله سرطان روده ندارد و حالا به طور اتفاقی یا بررسی هایی که انجام داده اند بدخیمی در روده ایشان مشخص شده و درمان کردند ولی در کل ارتباطی به یکدیگر ندارند.