آبسه و فیستول های اطراف مقعد

آیا می دانید آبسه و فیستول های اطراف مقعد شایع است و حداکثر میزان بروز در دهه سوم تا چهارم زندگی است و در مردان شایع تر است .

آبسه اطراف مقعد چیست؟

تجمع چرک در ناحیه اطراف مقعد

فیستول اطراف مقعد چیست ؟

مجرای غیر طبیعی با عفونت مزمن که پوست پرینه را به مجرای مقعد یا رکتوم مرتبط می کند .

انواع فیستول

تقسیم بندی پارک به صورت فیستول های سطحی ، ما بین اسفنکتری ، ترانس اسفنکتری ،فوق اسفنکتری یا خارج اسفنکتری یا به صورت پایین مقعدی یا بالای مقعدی و لگنی رکتومی.

علل آبسه و فیستول های اطراف مقعد

انسداد و رکورد ترشحات در غدد کریپتی مقعد ، باعث اضافه تر شدن عفونت می شود که به بافت اطراف مقعد گسترش می یابد ، فیستول ها ممکن است به دنبال تخلیه یا ترشح از آبسه ایجاد شوند، این اختلال همچنین ممکن است عارضه بیماری کرون باشد که در آن چندین فیستول اطراف مقعد ایجاد شود.

ممکن است با دیابت یا بدخیمی (سرطان رکتوم ) همراه باشد.

علائم آبسه و فیستول های اطراف مقعد

درد کوبنده ثابت در ناحیه پرینه .در موارد وجود فیستول ، ترشح متناوب نزدیک ناحیه مقعد

معاینه آبسه و فیستول های اطراف مقعد

تورم موضعی حساس در ناحیه پرینه یا منفذ پوستی کوچک همراه با ترشح نزدیک مقعد که به مدخل فیستول مرتبط است.

در معاینه رکتوم ناحیه برآمدگی مربوط به آبسه یا مجرای فیستول ممکن است حس شود .ممکن است به علت درد همیشه امکان پذیر نباشد .ممکن است معاینه زیر بیهوشی یا با آرام بخش لازم باشد.

تشخیص آبسه و فیستول های اطراف مقعد

خون :شمارش کامل سلول های خونی ESR  ،CRP ، کشت خون

در فیستول های پیچیده :MRI بسیار سودمند است و اغلب بررسی دقیق مجاری را امکان پذیر می سازد .طراحی جراحی را برای اطمینان از خارج کردن مجرای فیستول به طور کامل ممکن می سازد.

سونوگرافی داخل مقعد :سونوگرافی داخل مقعدی یکی از ابزار ها و روش های مناسب تشخیص آبسه و فیستول است .

درمان آبسه و فیستول های اطراف  مقعد

جراحی : بیماران به درمان جراحی زیر بیهوشی عمومی نیاز دارند .

درناژ باز آبسه :رایج ترین جراحی ، برش و درناژ است برش صلیبی روی آبسه ایجاد می شود ، فضاهای داخل آبسه باید باز شود و چرک تخلیه شود .

جراحی فیستول بسیار روش های متعدد و متنوعی دارد که بسته به آن بیماری که مبتلا شده (برای مثال جنسیت بیمار و عود کردن نوع بیماری ، زایمان طبیعی داشته یا نداشته ، وضعیت اسفنکتر ها و قوام اسفنکترها یا  قدرت اسفنکتر ها مقعد چقدر است و طول مسیر فیستول )روش جراحی می تواند بسیار متنوع باشد و جرا ح با تجربه سر عمل باید تصمیم بگیرد که از چه روشی استفاده کند.

عوارض

عود در صورت درمان نشدن ،سپسیس شدید.در مورد فیستول آسیب دیدن اسفنکتر مقعد و بی اختیاری .

جراحی شقاق

درمان یبوست

راه های ارتباطی

ایران – تهران – خیابان ولیعصر – نبش توانیر ( عباسپور) – ساختمان پزشکان شماره 4 – طبقه 3