علائم زخم روده

زخم روده از بیماری هایی است که می تواند باعث ایجاد عفونت مزمن در رکتوم و کولون گردد. زخم روده یا همان کولیت اولسراتیو یک عارضه ای منحصر به فرد است، به عبارتی علائم آن در اشخاص به یک صورت مشاهده نمی شوند، در حقیقت زخم روده بنا به شدت آن علائم متفاوتی دارد.

می توان گفت که علائم متفاوت زخم روده ناشی از شدت درگیری روده می باشد. خونریزی از رکتوم، اسهال و شکم درد از شایع ترین علائم زخم روده می باشند که باز شدت این علائم بسته میزان آسیب دیدگی روده خواهد بود.

بدیهی است که علائم زخم روده کیفیت زندگی بیمار را کاهش داده و باعث ناراحتی بیمار می شوند. توصیه می شود در صورت مشاهده علائم زیر به هیچ وجه آن ها را نادیده نگیرید. شایع ترین علائم ابتلا به زخم روده یا همان کولیت اولسراتیو عبارتند از:

• درد مقعد: درد مقعد می تواند بصورت منقطع باشد. درد مقعد تناوبی یا منقطع از علائم ابتلا به زخم روده می باشد.
  • اجابت مزاج مکرر
  • گرفتگی و شکم
  • خستگی مفرط
  • ترشح مخاطی شکل از معقد
  • دل درد: درد در ناحیه شکم بیمار ایجاد شده که هنگام لمس یا فشار دادن تشدید می یابد.
  • تب: در موارد زخم روده شدید ممکن است بیمار تب داشته باشد.
  • خونریزی از رکتوم: هنگامی که فرد دچار بیماری کولیت اولسراتیو می باشد، نیاز فوری به تخلیه روده پیدا کرده که معمولا مدفوع خارج شده به شکل اسهال خونی و مخاطی می باشد.
  • اسهال شدید: ممکن است زخم روده طوری باشد که فرد نیاز به تخلیه مکرر روده خود (10 بار در روز) داشته باشد، و حتی ممکن است این نیاز به طوری باشد که فرد مجبور باشد شبانه از خواب بیدار شود.
  • کاهش وزن و از دست دادن اشتها: کاهش وزن بدون هیچ گونه تغییر در برنامه غذایی و کاهش اشتها می تواند از علائم ابتلا به زخم روده باشند. در حقیقت اسهال و کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شوند.
  • برآمدگی شکم
  • ملاحظه چرک و خون در مدفوع
  • کم خونی که می تواند به دلیل التهاب روده ایجاد شود.
  • خونریزی از مقعد
  • احساس نیاز به دفع مدفوع پس از اجابت مزاج، یعنی بیمار پس از اجابت مزاج احساس می کند که هنوز نیاز به دفع مدفوع داشته و اجابت مزاج بصورت کامل انجام نشده است.
  • در برخی مواقع زخم روده بر دستگاه گوارش و سایر اعضای بدن تاثیر گذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی در بدن از جمله التهاب مفاصل می گردد.
آیا بواسیر با شقاق فرق دارد؟

کسب اطلاعات ضروری در خصوص زخم روده، در درمان این بیماری به شما کمک شایانی می کند. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم در اولین فرصت نزد یک متخصص در این زمینه بروید و در رابطه با تمام علائم خود با پزشکتان صحبت کنید. تشخیص زخم روده براساس عوامل مختلفی مانند سابقه پزشکیتان، انجام معاینات جسمانی و یک سری آزمایشات محقق می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت از بهترین جراح روده در تهران با شماره تلفن های 02188776292 – 02186081463 تماس حاصل فرمایید.

علت زخم روده

طبق تحقیقات انجام گرفته علت این عارضه به درستی مشخص نشده است اما استدلال متخصصین در این زمینه این است که واکنش غیرعادی سیستم ایمنی، عوامل ژنتیکی، میکروب و بسیاری فاکتورهای دیگر باعث بروز زخم روده خواهد شد.

چه افرادی دچار زخم روده می‌شوند؟

• در هر سنی احتمال ابتلا به این اختلال وجود دارد اما اکثراً افراد در سنین 30 تا 40 سال دچار زخم روده می شوند.
  • زنان و مردان به طور یکسان دچار این اختلال می شوند اما ریسک ابتلا در مردان مسن بیشتر از زنان است.
  • ریسک ابتلا به زخم روده در افرادی که سابقه ژنتیکی این بیماری را دارند، وجود دارد.

تفاوت کولیت روده زخمی با بیماری کرون

در حالی که هر دو بیماری کولیت روده زخمی و بیماری کرون علائم مشابهی دارند و جزء بیماری های التهابی روده می باشند اما یک بیماری یکسان نیستند.

بیماری کرون

• این بیماری می تواند هر قسمتی از دستگاه گوارشی را درگیر کند.(از دهان تا مقعد)
  • این بیماری می‌تواند بر روی ضخامت دیواره روده‌ها تاثیر بگذارد.

کولیت روده زخمی‌

• زخم روده فقط کولون و رکتوم را درگیر می کند.
  • این بیماری می تواند بر روی دیواره داخلی روده بزرگ تاثیر بگذارد.

چگونگی تشخیص زخم روده

1. معاینات و آزمایشات اولیه:پزشک پس از انجام معاینات لازم از شما در رابطه با سطح عمومی سلامت، رژیم غذایی، سابقه خانوادگی زخم روده و… سوال می پرسد سپس درخواست انجام یک سری آزمایشات را از شما دارد که شامل: آزمایش خون و مدفوع و گاهاً پزشک درخواست عکس برداری از روده توسط اشعه عکس را پیشنهاد می دهد.
  2. آندوسکوپی: پزشک توسط اندوسکوپی که از طریق مقعد وارد بدن می شود می تواند داخل کولون و رکتوم را معاینه کند. در صورت مشاهده زخم روده از دو نوع اندوسکوپی سیگموئیدسکوپی و کولونوسکوپی برای ارزیابی دقیق تر استفاده می شود.
  3. کرومواندوسکوپی:ممکن است پزشک در حین انجام کولونوسکوپی برای بررسی پولیپ و یا تغییرات پیش سرطانی از این روش استفاده نماید.
  4. نمونه برداری از روده:امکان دارد پزشک در حین انجام کولونوسکوپی قسمت کوچکی از بافت داخلی روده را به منظور آزمایشات بیشتر بردارد.
سوالهای متداول بیماری های روده و مقعد

درمان زخم روده

اگرچه هیچ راهی برای درمان قطعی زخم روده وجود ندارد اما از طریق روش های درمانی مناسب می تواند به کنترل و عدم افزایش کیفیت بیماری کمک نمود. رایج ترین روش های درمان زخم روده به شرح ذیل است:

دارو درمانی

استفاده از داروهای مخصوص این اختلال زیر نظر پزشک می تواند باعث از بین رفتن التهاب کولون شود و امکان ترمیم بافت را فراهم می کند. علائمی چون اسهال خونی و درد شکم به کمک مصرف داروهای مفید می تواند کاهش پیدا کند و کنترل گردد.مصرف دارو علاوه بر کنترل و سرکوب علائم باعث کاهش تعداد دفعات عود بیمار می شود.

درمان ترکیبی

گاهاً ممکن است پزشک در کنار روش های درمانی از روش های درمانی دیگری مانند روش های بیولوژیک استفاده کند.

انتخاب رژیم غذایی مناسب

افرادی که دچار بیماری زخم روده هستند بدلیل بروز برخی علائم مانند اسهال که می تواند باعث کاهش انرژی آنها شود باید با مصرف مواد غذایی مغذیی و رژیم غذایی مناسب این خلا را در بدنشان پر کنند.

انجام عمل جراحی

در تعداد کمی از بیماران روش های درمانی گفته شده باعث بهبود آنها نمی شود که در این صورت پزشک انجام عمل جراحی را توصیه می کند.این عمل جراحی شامل تخلیه کولون است.

درمان بواسیر

سرطان کولون

بیماری های روده و مقعد

12 thoughts on “علائم زخم روده

1. مرتضی - آگوست 31, 2018 در 4:36 ب.ظ

سلام من دیروز یک لخته خون روی مدفوعم دیدم ولی بصورت خفیف هم سمت چب پایین شکمم درد داره ممنون میشن راهنمایی کنیدو علت را بگید

• drsotoodeh - سپتامبر 6, 2018 در 8:32 ق.ظ

سلام ،شما نیاز به یک شرح حال دقیق دارید ، معاینه باید شوید و این که چند سالتونه ، دارو مصرف می کنید یا نمی کنید ، جراحی داشتید یا نه واقعاً در این حد مختصری که نوشتید نه من و نه هیچ پزشک دیگری نمی تونه به خوبی راهنمایی کند

2. سحر - سپتامبر 4, 2018 در 8:57 ب.ظ

سلام من سه بار رابطی مقعدی در فواصل مختلف داشتم اما در بار اخر درد شدیدی داشتم و فردای ان روز وقتی رفتم دسشویی تو دسشویی خون دیدم و الان مقعدم درد میکنه و یه سمت پام حالتی ک عضلش گرفته باشه درد داره ایا ممکنه دچار زخم روده شده باشم؟

• drsotoodeh - سپتامبر 10, 2018 در 6:11 ق.ظ

سلام شما دارای زخم مقعد یا فیشر آنال شده اید درمان دارویی نیاز دارید و این که دفع نباید شل و یا سفت باشد

3. دنیا - اکتبر 6, 2018 در 10:15 ب.ظ

با سلام و خسته نباشید خدمت شما
    من سی سالمه حدود دو هفتس دل درد شدید دارم دور ناف و بالای ناف و قسمت چپ شکمم درد میکنه، همیشه کسلم و خواب آلود، حالت یبوست کمی دارم و مدام روده هام سروصدا میکنه، فشارم همش میوفته و پاهام خواب میره زانومم درد گرفته، خون تو مدفوعم نیس ولی گهگاهی رنگش تیره میشه و مدام شکمم ورم میکنه سابقه بیماری خاصی هم ندارم ممنون میشم راهنماییم کنین

• drsotoodeh - اکتبر 8, 2018 در 7:24 ق.ظ

سلام یک تشخیص خوب برای شما بیماری روده تحریک پذیراست با توجه به شرایطی که فرمودید نیاز است شما معاینه شوید و یک سری کارهای تشخیصی برای شما انجام شود ولی در حد شرح حالی که دادین می توان به روده تحریک پذیر فکر کرد.

• دنیا - اکتبر 25, 2018 در 1:37 ق.ظ

سپاسگذارم از پاسخ شما
        یه سوال دارم و اون اینه که دستگاهای ویبره شکم آیا میتونن باعث ایجاد بیماری بشن؟

4. امیر مهراندیش - دسامبر 12, 2018 در 6:53 ب.ظ

سلام با تشکر از استاد گرامی. من درد در اطراف ناف شبانه در خواب دارم که از خواب بیدار میشم که این درد با صدای زیاد هست اما اسهال یا یبوست ندارم درد همراه با نفق روده هستش چکار کنم چه دارویی بخورم توصیه شما چیه بازم متشکرم

• drsotoodeh - دسامبر 17, 2018 در 6:15 ق.ظ

سلام شما می توانید یک دوره کلپرمین colpermin استفاده کنید ولی به هر حال اگر روده تحریک پذیر باشد عمدتاً بیمار از خواب بیدار نمی شود .در حد چند خطی که شرح حال فرستادین ممکن است مشکلتان روده تحریک پذیر باشد.

5. AD - اکتبر 12, 2020 در 9:46 ب.ظ

سلام من به زخم روده مبتلا هستم و دارو سولفاسالازین و ایمی پرامین مصرف میکنم و روده هام بهتره و خونریزی ندارم ولی وقتی باد از شکمم خارج میشود و روده در قسمت زخم درد میگیره چی کار کنم ؟
    سوال دیگرم این است که برای درمان زخم روده کی طول میکشد که زخم ها بهبود پیدا کند ؟ و چیکار کنم که زودتر بهبود پیدا کنم؟
    ممنون میشم اگه جواب بدهید.

• drsotoodeh - نوامبر 7, 2020 در 6:42 ق.ظ

سلام بنده دقیقا نمیدانم که شما به بیماری التهابی روده یا کولیت عصبی مبتلا هستید.
      ابتدا باید شرح حال درست از شما گرفته شود و معاینه شوید تا بتوان سوالتان را پاسخ داد.

6. AD - اکتبر 13, 2020 در 6:08 ق.ظ

ممنون میشم اگه جواب بدهید.